Bytade nyligen jobb och fick en ganska rejäl löneökning. Enkelt sagt kan man säga att man drar in pengar i en egen buffert där man själv då betalar ut lön, pension etc till sig själv. (Tänk lite som att driva eget AB) Så jag har satt en lön på drygt 50k nu för att maxxa pensionen men ändå inte betala för mycket statlig skatt. Vi har också tjänstepension enligt ITP1 (Collectum) och det är 4.5% av lönen där 50% förvaltas traditionellt och andra halvan kan man styra över själv.
Nåväl eftersom jag inte vill höja lönen och betala för mycket skatt och det faktum att det är mer än väl tillräckligt för mig, så tänkte jag att det kanske vore en god idé att löneväxla en liten summa också. Så då lyder frågan egentligen, hur mycket bör jag sätta av till denna tjänstepensionen? Finns det några regler och bestämmelser som gör det mer eller mindre fördelaktigt beroende på summa? Jag tänkte mig omkring 2-3000Kr/månad, missar jag något viktigt?
Svar ja, det finns en regel du verkligen vill ta höjd för. Det är att om du efter löneväxling får en lön som understiger 8,07 prisbasbelopp så sänker du samtidigt din ersättningsnivå för sociala försäkringar inklusive pension. För 2021 betyder det att du skall ha en årslön (brutto) som överstiger 550374 kronor.
Det positiva med löneväxling är att arbetsgivaravgiften blir 6% lägre, vilket innebär att man som anställd får 6 kronor mer per hundralapp jämfört med om man tar ut det som lön.
Tack, ska tänka på detta! Jag tror inte min lön påverkas i detta då det inte är en “klassisk” löneväxling eller vad jag ska kalla det tror jag. Har bokat ett möte med en rångivare så ska se vad han säger om det.
Känner mig lite trögtänkt, men är det inte så att enl ITP1 betalas det in 30 % av lönen på belopp överstigande 7,5 ibb (ca 43 kkr/mån). Dvs höjer du lönen 1000 kr får du in 300 kr EXTRA i tjp. Bör inte det var mer förmånligt än löneväxla (där fördelarna är minskad statlig skatt + 6 % extra avsättning)?
Det beror väl på hur avsättningen till tjänstepensionen räknas. Är det före eller efter eventuell löneväxling? Om det baseras på lönen efter löneväxling så känns det väldigt dumt att löneväxla ja.
Löneväxling innebär att du växlar en del av lönen på pension. Beloppet räknas upp med vad du skulle fått i pension som lön (dvs 30%) samt 6% om du har en givmild arbetsgivare. Vissa arbetsgivare delar ut 3% medan andra behåller hela 6% själv.
För att svara på frågan så är det bra att löneväxla (över SGI) om man tänker jobba länge hos en arbetsgivare. Annars kan det lätt bli ”slattar” hos flera banker som är krångliga att överlåta till dig privat. Jag har tagit för vana att när jag slutar så ser jag till att pensionen överlåts till mig och sedan flyttar jag den till Avanza och samlar således slattarna där.
Det är därför man måste kolla upp villkoren, innan man börjar med löneväxling. Osäker på vilken situation @Ballongpinne befinner sig i, men det är lönsamt att löneväxla om man inte har ITP1. För oss arbetstagare hos företag med ITP2 eller inget avtal på plats, är det lönsamt att löneväxla ned till brytpunkten.
Är det alltid en möjlighet eller kan en arbetsgivare vägra att göra detta?
Arbetsgivaren kan vägra, t.ex. med argumentet att det är administrativt krångligt. För att flytten ska godkännas behövs understrift av en firmatecknare (VD/styrelse), vilket gör det hela rätt omständligt.
Precis, det är möjligt att vägra men i praktiken så har det aldrig vara några konstigheter. Det brukar räcka med HR för signering men dom kan ju teoretiskt ha haft fullmakt att företräda bolaget.
Det var ingen på ekonomi avdelningen som ville hjälpa mig och sedan hänvisade de mig till rådgivaren. Jag ska ta upp allt detta med honom för att veta säkert.
Det finns säkert flera olika idéer om vad som är rätt att göra.
Min rational till löneväxling är att beloppet räknas upp med 6% som jag annars inte hade fått och sedan är min ambition att använda kapitalet innan jag går i formell pension, d.v.s. göra det möjligt att skatta under den statliga skattenivån. På så sätt ökar jag sparandet med 6% idag och 20% pp lägre skatt när det är dags för pension.
Låter som ett gyllene tillfälle att löneväxla. Ang. belopp så går det ju att ändra om du vill växla mer eller mindre framöver. Precis som @Freddan så kommer jag att använda min löneväxling till att gå tidigare. Så även om skatt på pension som tas ut före 66 är högre än om man tar ut den senare så kan jag hålla mig under gränsen för statlig skatt. Så det är lönsamt ändå (i alla fall för mig).
Hade mötet precis. Tydligen är det så att det inte är en löneväxling utan att en separat pensionsförsäkring som startas där som bekostas genom bufferten, så det dras inte från lönen. Så jag körde på 2500kr/mån till att börja med.