Bör jag använda min buffert för att amortera av billånet?

Hej på er!

Nya buffertinlägget av Jan väckte en fråga hos mig, sen damp årsbeskedet från Ecster ner i brevlådan… Ska försöka fatta mig kort (inte min starka sida…)!

Vi har ca 27200kr kvar på billånet, månadskostnad ca 2100kr, 7.45% i årsränta. Vi har ca 45k på bufferten (mål 50k, sparar 2500kr/mån). Väntar en bebis i maj=föräldrapenning framöver. OM vi amorterar av kan vi lägga 4600kr på bufferten tills den är fylld igen. Har också ca 110k på ett målspar och sparar 8k dit varje månad, det kan vi också skippa efter februarilönen då pengarna är tänkt att användas då. Vi har inte tänkt byta bil och har en till bil i reserv om den skulle gå sönder när vi nästan tömt bufferten.

Vi har ingen saftig månadslön direkt, särskilt inte med föräldrapenning så 2100kr mindre i fasta utgifter vore inte dumt. Vi skulle slippa de sista tusenlapparna i ränta samt typ 600kr i administrationsavgift. Jag är jag dock väldigt målinriktad och skulle gräma mig över att buffertmålet inte blev uppnått enligt plan, samt att den är genuint bra för oss att ha, speciellt med den riktigt kalla vintern vi har just nu.

Hur hade ni gjort?

Jag hade amorterat och därefter fyllt på bufferten.

2 gillningar

Om ni inte haft lånet på bilen. Hade ni lånat till 7,45% ränta för att uppfylla det som målsparandet är till?

9 gillningar

Ja! Just nu finansierar du målsparande och bufferten med ett lån med nästan 8% ränta. Om du inte hade billånet idag, hade du tagit det för att fylla på sparkontona?
Är målsparandet på sparkonto? Ta därifrån så slipper du känna att bufferten är för liten. Om inte så rikta om månadssparandet därifrån.

1 gillning

Hej! Om jag skall vara ärligt skulle jag bli av med billånet. Sedan gör om budgeten och räkna in summan som om vore lån och lägga på bufferten. Då lånet betalar du för Dig själv. Jag personligen har gjort i Excel budget och håller mig till det. Då vinner du både i ekonomin samt psykiskt det är en härlig känsla när en lån försvinner. Lycka till! Tips: när du köper bill, vid köp förhandla fram ALLTID möjligheten att kunna betala tillbaks om tillfället ges utan några extra kostnader. Glöm inte detta! Utom bolån det går att fixa då kan du lägga extra pengar i amortering utan straffränta och extra adm kostnader. Alltid jag gör så. Idag har inga lån alls. Varken boendet eller bil. Testa det är värt. Lycka till!

Ja det ska du givetvis göra.

Amortera! Och sedan lägg allt sparande i bufferten tills ni anser en vara tillräckligt stor. Bör gå föra allt långsiktigt sparande anser jag.

Tack alla för era svar!

Det blir att amortera av!

6 gillningar