Hjälp! Betala lånet eller behålla buffert?

Hej på er kloka människor!

Jag har nu bestämt mig för att privatleasa en Kia ceed plug in hybrid. 3619kr mån med dragkrok, motorvärmare, 1500 mil om året. ( för den som bryr sig)

Därav har jag fått en summa pengar över för bilen vi löste in.

Jag har ett lån idag på 110 000kr med 3,8% ränta. 6 år kvar exakt.

Om jag betalar av lånet nu rakt av så har jag en buffert som jag inte alls känner mig bekväm med. Endast 2 månadslöner. Känns naket och jag har slitit enormt för att få ihop bufferten jag har.

Jag förstår att SJÄLVKLART är det Enda rätta att betala in lånet?!? Men känns oroligt att ha för liten buffert samt att vi skall vid årsskiftet få vårt andra barn så det kommer mammaledighet under ett bra tag och som vi alla vet så minskar inkomsterna rejält… då är det bra med en buffert! Eftersom inkomsterna minskar så fylls inte bufferten på under denna tiden på samma sätt.

Hjälp mig att komma på den bästa lösningen?!? Ska jag betala av allt? Inget? 50/50?
Hur mkt sparar man egentligen i ränta på att betala in allt på en gång?

Tack! Ni brukar ha de bästa och mest sunda lösningarna!

Frid !

Jag hade betalat av så mycket att det som återstår sen är en buffert jag känner mig bekväm med

5 gillningar

Jag skulle sätta undan samma summa som jag skulle ha betalat för lånet i en globalfond under samma tid som lånet löper, eftersom jag tror att jag får mer avkastning än att betala av lånet rakt av

1 gillning

Innan min sambo gick på mammaledighet så fokuserade vi på att betala av hennes billån som var ungefär hälften i summa som ditt till 3,4% ränta. Det gick rätt fort när man fokuserade på det och kan garantera att det var en väldigt skön känsla när det var borta.

Vi hade dock en buffert under tiden såklart, den bör man kanske inte tumma för mycket på.

2 gillningar

Hade du gått och lånat 110 000 med en löptid på 6 år till en ränta på 3,8% för att sätta pengarna i en globalfond?

Det hade verkligen inte jag gjort… 3,8% riskfria procent känns helt klart bättre än aktier(fond) med dess risk och förväntad avkastning på kanske 7%.

Ja lånet bör du nog betala av så fort det går. Men det går inte att skippa buffert för det. Du måste ha trygghet att sova om natten och ha buffert så du klarar dig ifall livet händer.

Beräkna vad din buffert bör vara i för dig och din nattsömn. Ta allt överstående och betala av på lånet. Fortsätt sedan med allt sparande i att betala av lånet (då din buffert är tillräcklig).

Hela räntekostnaden minus ev. avgifter för att lösa lånet direkt…

5 gillningar

Skulle börja med att betala av med pengarna som blev över från bilen, och behålla en buffert som känns trygg.

1 gillning

Jag hade också gått på känsla. Det klassiska tidlösa rådet är att amortera 2/3 och behålla en 1/3 som buffert.

1 gillning

Precis, plus, hade du (ts) lånat 110000 med ränta 3,8 för att ha som buffert?

Betala av och om du behöver pengarna senare så tar du ett nytt lån.

God kväll.

5 gillningar

Du överskattar inte behovet av buffert då?
Alltså självklart ska du ha en buffert, men två månadslöner är väl inte så dåligt?

Nu vet jag ju i och för sig inte vad du har för kostnader, men bilen är ju tex nu inget du behöver oroa dig för.

Å andra sidan så är ju inte 3,8% helt horribelt mycket heller. Kanske är jag lite påverkad av att precis ha kollat två avsnitt lyxfällan :grin:

Gör så att du tittar på hela ekonomin.
Vad är det värsta som kan hända? Hur mycket kan det kosta? Ta sedan beslut efter det.

Jo du har nog rätt. Men känns som ju mer man sparar desto större buffert vill man ha av någon anledning :grinning:

Ha ha ja ditt inlägg va ju faktiskt rätt uppmuntrande ändå:) ska nog med kolla lyxfällan för då känner man sig sjukt duktig!

2 gillningar

Ja du har garanterat betydligt bättre buffert än median-svensson. Detta forum är inte helt representativt för befolkningen i stort :slightly_smiling_face:

Känner igen mig i det du säger om buffert. Lätt till att man smyghöjer den lite då och då.

Japp Lyxfällan är bra för självförtroendet!

4 gillningar

Hej!
Du har helt rätt i att det är galet lätt att vilja ha större och större buffert på ett sparkonto( har varit i den fällan​:scream:). Det är givetvis viktigt att ha en buffert men den kan bli onödigt stor. Lånet är en avgift ut under din föräldraledighet. Betala av så pass mycket att du känner dig trygg. Om du känner att du måste, för nattsömnens skull högre buffert så lägg10%-20% där kanske. Lycka till med barnet! :green_heart:

Hej! Tack för ditt svar!
Ja man tänker att ” bara lite till” :smiley: men visst det är väl skönt att det är på det håller. Balans hade varit bra :face_with_hand_over_mouth::relaxed:

Tack så mycket! :heart:

1 gillning