Buffert på plats, nu då?

Hej kamrater!

Jag är lite kluven på hur jag ska göra nu när min buffert är på plats. Jag har idag ett billån på 70 000 kr med nästan 6% ränta, nu när jag har säkrat min buffert så undrar jag om det är klokast att betala av billånet snabbare med pengarna som blir över varje månad eller om jag ska använda de pengarna till att spara i en global indexfond? Alternativt att köra 50/50?

1 gillning

Betala av lånet låter som en smart idé.

2 gillningar

Tack för svar! Jag är lite inne på det spåret men nu när börsen gått ner så mycket så är jag orolig att missa en eventuell uppgång, men det är ju inte heller säkert att det kommer ske i närtid.

Betalar du av billånet behöver du inte spekulera om när en uppgång kommer, dina pengar genererar garanterat 6 procent avkastning.

8 gillningar

Givet att det är i Sverige är det väl 4,2% avkastning, eftersom staten betalar 30% av räntan?

Jättebra att du har en buffert! Jag håller med de övriga att fokusera nu på att amortera bort lånet och därefter kan du börja investera på börsen :slight_smile:

1 gillning

Tack för alla svar! Det blir att slakta billånet helt klart :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Allt är ju en fråga om vilken risk du vill ta kontra möjlig avkastning. Om du endast amorterar har du en säker ”avkastning” medan om du lägger pengarna på börsen ökar möjligheterna för mycket bättre och sämre avkastning. Rent riskmässigt är det trevligt att inte ha någon belånad bil med troligen får du bättre avkastning på börsen. Jag hade gjort något mellanting och både amorterat och investerat på börsen. Fördelningen sätter du utifrån din egen riskprofil.

1 gillning