Jag sparar för närvarande barnbidraget till min dotter i ett Kaptialspar (kapitalförsäkring) via Swedbank:
Swedbank Robur Bas Aktier som har en förvaltningsavgift på 1,20%.
Är det en hög förvaltningsavgift? Är det bättre om jag öppnar en kapitalförsäkring hos NordNet, säljer av Swedbank sparandet och sätter in det + framtida barnbidrag i Globala barnportföljen istället?
Och hur vet jag vad förvaltningsavgiften blir i Globala barnportföljen isf?
1.25% är en hög avgift för vad du får i den fonden. Skulle rekommendera att göra som du säger, öppna på annan nätbank och gör en egen portfölj med indexfonder.
Väljer du Avanza och kör 100% Avanza Global så får du en förvaltningsavgift på 0.1%, annars om du väljer andra fonder så går det att räkna ut vad du får, men du kommer under 0.5% hur du än gör om du väljer indexfonder.
Inte nog med att du har en förvaltningsavgift på 1,20% utöver det så tar Swedbank 120 kr/år i fast avgift plus 0,75% av kapitalet i rörlig avgift. Så för tillfället så kan man säga att du har en förvaltningsavgift på ca 1.95%. (+120kr)
På avanza eller nordnet med indexfonder kommer du ha ca 0,4%. Sen betalar du ju avkastningsskatt som för 2018 är 0,447%, men det tror jag man gör på Swedbank också så det är ointressant för jämförelsen. Rätta mig om jag har fel!