Bör jag byta barn-sparande?

Hej,

Jag sparar för närvarande barnbidraget till min dotter i ett Kaptialspar (kapitalförsäkring) via Swedbank:

Swedbank Robur Bas Aktier som har en förvaltningsavgift på 1,20%.

Är det en hög förvaltningsavgift? Är det bättre om jag öppnar en kapitalförsäkring hos NordNet, säljer av Swedbank sparandet och sätter in det + framtida barnbidrag i Globala barnportföljen istället?

Och hur vet jag vad förvaltningsavgiften blir i Globala barnportföljen isf?

Mycket tacksam för svar.

Hej Erik!

Bra val med KF till barnspar.

1.25% är en hög avgift för vad du får i den fonden. Skulle rekommendera att göra som du säger, öppna på annan nätbank och gör en egen portfölj med indexfonder.

Väljer du Avanza och kör 100% Avanza Global så får du en förvaltningsavgift på 0.1%, annars om du väljer andra fonder så går det att räkna ut vad du får, men du kommer under 0.5% hur du än gör om du väljer indexfonder.

Gör slut med din bank!

Inte nog med att du har en förvaltningsavgift på 1,20% utöver det så tar Swedbank 120 kr/år i fast avgift plus 0,75% av kapitalet i rörlig avgift. Så för tillfället så kan man säga att du har en förvaltningsavgift på ca 1.95%. (+120kr)

På avanza eller nordnet med indexfonder kommer du ha ca 0,4%. Sen betalar du ju avkastningsskatt som för 2018 är 0,447%, men det tror jag man gör på Swedbank också så det är ointressant för jämförelsen. Rätta mig om jag har fel!

En liten rättning, avkastningsskatt är det väl inte?
Det handlar om en schablonbeskattning på ISK/KF konton.
0.447% för 2018 och 0.453%.