Hej
Jag och min fru har sparat till barnen (12 och 8 år) sedan de föddes och pengarna sätts in i en Kapitalförsäkring hos Swedbank, som är i vårt namn.
Tack vare forumet och RT har vi fått upp ögonen för betydelsen av avgifterna och vilken stor betydelse de har för tillväxten av kapitalet.
Vi har fått kostnadsrapporten från Swedbank nu och det står att vi har debiterats 6200 bara i avgifter det föregående året vilket känns väldigt mycket.
Kapitalet för tillfället är på ca 350k och är placerade i diverse fonder.
Nu till vår fundering, är det inte bättre och flytta kapitalförsäkringen till Avanza eller Lysa?
Hur går vi tillväga rent praktiskt?
@AC72 Jag gissar att @thedentist har en traditionellt förvaltad kapitalförsäkring. Så det är inte valbart utan fungerar som en trad tjänstepension. Ofta dyra som skam i form av avgifter och bör undvikas förutom i väldigt speciella fall.
Som sagt ring kundtjänst och få klarhet och mitt råd är att byt ut alla fonder till en som heter Swedbank Robur Access Global
0,2% i avgift
Billig bred och passiv globalfond.
Lycka till
Undrar om du inte skrev lite fel siffror här?? 6200kr. i avg. och kapital 350kr.
Att flytta försäkringen är a peace of cake. Det sköter Lysa eller Avanza
och givetvis tar de ingen avgift
Så vitt jag vet är det endast Avanza, Nordnet och Nordea som har avgiftsfria kapitalförsäkringar utan fast elller rörlig avgift. Riskavgiften är lägst hos Nordea, men är oavsett vilket försvinnande låg i sammanhanget. Lysas rörliga avgift för kapitalförsäkring är 0,2 %, vilket du slipper om du använder ISK hos dem.
Rent praktiskt får du sälja fonderna hos Swedbank för att därefter begära ett återköp av kapitalförsäkringen. Sedan öppnar du en kapitalförsäkring hos valfritt institut, sätter in summan och köper de fonder du önskar. Glöm inte att uppmärksamma att förmånstagarförordnandet gäller för make/sambo om inget aktivt val görs.