Om du ska flytta från två olika kapitalförsäkringar så går det inte att göra en direkt flytt mellan två olika banker. Detta eftersom det är banken som äger “försäkringen” och därav går den inte att flytta.
Det du då gör är att du säljer allt du har i kapitalförsäkringen, flyttar över pengarna till Lysa och startar där istället.
Beror helt på vilka fonder du har valt hos Handelsbanken.
Ingen vet hur mycket en passiv indexfond kommer att gå upp om man jämför med en aktiv dyrare fond. Men eftersom ingen vet vad som kommer gå bäst så är det bättre att gå på det vi redan vet och det är avgiften.
Så kollar man på avgiften så har du bättre alternativ på t.ex Avanza och Nordnet att göra en egen portfölj enligt “Globala Barnportföljen”. Men vill du inte själv hålla på och ombalansera så får du gå på ett lite dyrare alternativ som är Lysa.
Men handelsbanken sager att det inte gar att jag kan byta kapitalforsakring till ISK men alla pengar kommer vara kvar pa barnet namn. Sa nar jag har pengarna pa isk tanke jag flytta de till avanza barnkonto. Jag kan inte ta pengarna och flytta de till lysa eftersom det ar barn som ager pengar och man kan inte oppna lysa konto till mindre aring hos lysa
Ahaa, kapitalförsäkringen står i barnets namn om jag förstår det rätt?
Har för mig att du fortfarande ska kunna flytta det så länge båda föräldrarna är med och godkänner flytten, om du då ska göra ett nytt sparande så passa en kapitalförsäkring i ditt namn med barnet som förmånstagare väldigt bra. Då får du själv bestämma när barnet får pengarna och vid dödsfall så tillfaller pengarna barnet och inte via arvsordningen.
om man inte är gift så är det lämpligt att spara till sina barn på kapitalförsäkring eftersom man då kan välja förmånstagare. Att tänka på är att lysa inte har kapitalförsäkring utan bara ISK i dagsläget.