Barnspar och val av sparform och konto

Hej,
Jag har läst en del här om barnspar här på bloggen och i forumet. Vad jag förstår har kapitalförsäkring varit förespråkat men att Jan o Caroline nu har sina barns pengar på ISK på Lysa (korrekt?). Först, vad är anledningen till bytet?

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska tänka. Jag söker ett alternativ där:

• Jag kan spara till alla barnen gemensamt på ett konto.
  • Jag kan välja när och hur mycket jag ger mina barn pengarna.
  • Slippa att få betala för mycket skatt när jag ger pengarna till barnen. (Eller vid vinst)
  • Placera pengarna enligt ”rika tillsammans filosofin” och på ett enkelt sätt (har inte mycket erfarenhet av fonder o aktier och ett pressat livspussel som inte ger mycket tid över till att hålla på med det en massa).
  • Om jag dör vill jag att min man får ansvar för pengarna och kan välja att lägga dem på att antingen lösa livet utan mig så det blir bra för barnen (bo kvar osv) eller förhoppningsvis kunna ge pengarna till barnen när han tycker det är ett bra tilllfälle (lägenhetsköp, bröllop eller dylikt).

Kanske finns inte det kontot (?), men hjälp mig gärna resonera kring möjliga alternativ och olika för- o nackdelar. Och om det finns fler aspekter som är viktiga att beakta i sammanhanget.

Tacksam för hjälp!
Mvh, Erica

Den generella rekommendationen är väl KF i ditt namn med barnen som förmånstagare? P.g.a. vad som annars händer vid dödsfall om du står på pengarna (ISK) eller att barnen får 100% kontroll över pengarna på 18 års dagen ifall det står i deras namn (ISK).

Men lysa erbjuder inte KF för privatpersoner, så då kvarstår bara alternativet ISK.