Vad göra med mina barns kapitalförsäkring hos Swedbank?

Mina föräldrar investerade i kapitalförsäkring hos Swedbank till mina barn i barnens namn när dom var små. Nu är dom snart 18. Jag har varit väldigt dåligt insatt i detta och när jag nu kollar så att jag att investeringen ökat med 1,5% på Robur Selection 75, glob. em. mkt., samt Nordenfond. Kanske dåliga fonder, men mycket har nog också gott till avgifter. Barnen tackar banken så mycket (not). Nu till frågan: Hur flyttar man och till vad

1 gillning

Du kan inte bara skylla på banken. Du har väl ett eget ansvar ickså. Har du blundat i 15 år, så är det inte helt lyckat…

Swedbank har ett antal bra indexfonder som börjar med namnet Robur Access. Indexfonder med riktigt låga avgifter.

7 gillningar

Tack. Jag känner mig absolut medskyldig. Det som banken kan belastas med är väl deras övertro på sina aktiva fonder och att man på det sättet ”leker” med barns pengar.

Ja, bankens ansvar är störst.

2 gillningar

När barnen blir 18 kan dom själva flytta pengarna till ett isk på t.ex. Avanza. Och investera i en global indexfond.
Men då kanske det är läge att börja prata ekonomi med dem innan.
Jag anser att en 18 åring skall få lära sig att ansvara för sina egna pengar.

1 gillning

Isk är gratis även i Swedbank. Indexfonden Robur Access Global har avgift 0.26 procent. Jag hade ändrat fonder redan nu.

4 gillningar

Jag håller med @Nestor till 100% som vanligt. Byt direkt till Swedbank Robur Access Global och kombinera med sparkonto beroende vilken risk man vill ha. :+1:. Byt till Isk i Swedbank.

1 gillning