Borgo sparkonto vs Froda sparkonto

Hej

Jag har sparkonton i både FRODA och BORGO dock inget insatt kapital ännu. BORGO har 3,4% i dagsläget och månattlig ränteutbetalning. FRODA har 3.25% och årsvis ränteutbetalning.Någon som kan tipsa mig om skillnaden mellan dessa, vilka sparar ni andra på FRODA eller BORGO?

1 gillning

Jag har sen några månader tillbaka ett rörligt sparkonto hos Borgo, om du behöver ha ett konto till så är ju 3 månader inte så lång tid? (deras kortaste fasträntekonto 3,60%)

Man kan ju ha den akuta bufferten på det rörliga och om man har en del som man inte behöver lika akut på ett fasträntekonto :blush:

1 gillning

Jag sparar nu i både Froda och Borgo. Jag samlar pantburkar och pantar dess och får lite extra tillskott till sparandet och jag har satt in 1000 kronor i rena burkpengar på Froda sparkonto fast 12 månader med 3.6% i årsränta. Denna tusing behöver jag inte akut ta ut och jag tänker låta den ligga kvar på sparkontot tills jag behöver den.

Har även satt upp ett månadsparande i Borgo på deras rörliga sparkonto med fn 3,4% månadsränta och ränta-på-ränta effekt. Planen är att spara 5000 kr varje månad hos Borgo.

1 gillning

Ni som har Borgo, brukar det alltid vara segt att göra uttag? Jag är kanske bortskämd med Carpay där ett uttag gör att jag har pengarna på kontot dagen därpå.

Nu har jag gjort ett uttag från Borgo i tisdags och har nu torsdag morgon fortfarande inte fått in pengarna på konto i Handelsbanken. 1-3 dagar läser jag på deras hemsida.

1 gillning

Dom gånger som jag har tagit ut från Borgo så har det nog dröjt 2-3 dagar innan jag har fått in dom på mitt Swedbank konto.

1 gillning

Borgo är långsamma. Kör du ex SBAB, Landshypotek eller sparkonto på Avanza så har du pengarna samma dag eller nästa beroende på när du gör överföringen.

1 gillning

Även Santander Consumer bank där jag har sparkonto ( och kontokort) betalar senast nästa dag. Ger just nu 3,75 % med fria uttag. Haft dom flera år. Alltid fungerat bra.

3 gillningar

Idag hade uttaget studsat tillbaka in på kontot hos Borgo. De hade tydligen tekniska problem i veckan när jag utförde transaktionen.

Jag hoppas att det bara är jag som haft otur för det har inte börjat helt friktionsfritt. Snabba svar från deras ktj i telefon har uppskattats iaf. :slight_smile:

1 gillning

Vad är din upplevelse av Borgo och Froda? Kan du rekommendera dem fortfarande? Haft något strul få ut dina pengar?

Undrar också, hur snabbt får man uttag från Froda till sitt bankkonto?

1 gillning

Två dagar att ta ut pengar från Froda. Så begär du uttag på en måndag får du pengarna på en tisdag.

1 gillning

Som uttagskonto hos Froda behöver man ange konto hos sin primära bank t.ex Swedbank? Men när man vill sätta in pengarna på Froda sparkonto, går det göra det direkt från ett sparkonto från avanza?

Inbetalning görs till Froda AB, bankgironummer 652-5125. Använd ert kontonummer/OCR-nummer som referens.

I och med att du inte kan välja bankgironummer från Avanza så behöver du göra det från din primära bank.

1 gillning