Var placerar jag ett semestersparande om 10.000 kr/mån i 12 månader?

Kommer spara ca 10.000kr i månaden under 1år.
Därefter kommer pengarna gå till en längre resa.

Hur placerar jag dessa pengar bäst?
Allt på Sparkonto eller någon fondrobot med räntor?

Avanza sparkonto har 3.50% ränta just nu om det är ett bra alternativ, har konto där för ISK.

Sparkonto är det givna alternativet för den korta sparhorisonten.

Avanzas egna har 3,5% men t ex Borgo har 3,8% hos Avanza, gör några kronor extra.

Läste att Borgo var lite segare än Avanza att föra över pengarna till annan bank. Men kanske inte var representativt för hur det brukar vara.
Någon som har erfarenhet av Avanza/Borgo?

”Hur lång tid tar ett uttag?

Oftast har du pengarna på kontot samma dag eller nästa vardag, lite beroende på när du gör uttaget. Gör du uttaget på en helgdag har du pengarna på kontot nästa vardag.”

Från Avanzas FAQ

Ja Avanza har jag förstått det funkar väldigt smidigt. Det var kopplat till Borgo som jag läst att det kunde ta längre tid. Men som sagt, bör inte vara någon större skillnad

Jag skulle ha valt Resurs på 4,1% ränta obundet dvs rörligt med insättningsgaranti. Jag har bland annat dem och de betalar ut samma vardag som du väljer. Väljer du en helg betalas det ut nästa vardag.

Ja det låter ju bra. 0,6% mer än Avanza sparkonto är i vart fall en del. Har du bra erfarenhet av dem? (kanske onödig fråga om du har kvar kontot :slight_smile:

Tipsar om den här tråden:

1 gillning

Jag tycker alla nischbanker är bra och Resurs är bra.

1 gillning

Ser att Borgo har 4.15% rörligt och 4.40% vid bindningstid 3 eller 6 månader om man öppnar konto direkt på deras sida

Ja det finns flera bra och bättre % än Resurs. Vet inte hur snabba Borgo är att betala ut. Resurs betalar ut samma dag och det är snabbt.

Jag har sparkonto via både Nordax och Borgo samt Resurs bank på Avanza.

Tar jag ut pengarna kl 12:00 från samtliga konton på en vardag har jag pengarna på kontot vid 14:00-14:30.

Alla sparkonton är lika bra för mig, och jag kan rekommendera dom starkt!

1-2 dagar verkar det som när man läser om Borgo. Nu är det ingen stor summa jag ska spara ihop så handlar väl om någon hundralapp hit och dit. Men funkar banken bra så kanske man flyttar över en större buffert också.

Bank enda vettiga
Jag sparar på Santander bank. 4,05% med fria uttag , Norsk bankgaranti.

Har haft flera olika nischbanker och pengarna har alltid kommit fram inom 1-2 bankdagar vid överföring.

Så skulle säga att utifrån semesterplaner känns det nästan alltid tillräckligt snabbt.

Har på SBAB och det kommer kl12 nästa bankdag, samma bankdag om jag reggat en överföring tillräckligt tidigt på morgonen.

Smidig app och helt OK ränta med tydlig koppling till RB förändringar som man slipper bevaka.

0,5 procent på ett år på 10 000 kr är 50 kr, 35 kr efter skatt. Personligen jagar jag inte sista kronan på de nivåerna. Avanza fungerar bra för mig.

1 gillning

SBAB ger 4,25 %