Börja spara till pension

Hej,

Jag har tänkt börja småspara till pension, men är osäker på hur jag borde göra. Har i huvudsak alla fonder och aktier hos Avanza. Lyssnade på podden om Carnegie, men ser också att det har varit olika åsikter om denna här. Om inte Carnegie global, är då typ standard porteföljerna (70 global, 20, svensk + 10% investmentbolagfon) det bästa eller att satsa på typ Avanza Auto 6?

Någon som kan på ett hyfsat enkelt sätt förklara skillnaderna. Tror jag har greppat konceptet hävstång och ser även risken/belöningen med det.

Uppskattar alla svar

Ett vanligt ISK med billiga och breda indexfonder som i allt annat långsiktigt sparande :+1:

T.ex:
70-100% globalfond
0-20% svensk indexfond
0-10% småbolagsfond
0-10% tillväxtmarknader

Viktigast är låga avgifter tycker jag när det är långsiktigt sparande.

Vill du öka risken, så tycker jag personligen, att egen portföljbelåning är ett bättre alternativ. Då får du mer kontroll över hävstången själv, samt räntan på denna.

2 gillningar

Tack för svar!

Hur funkar det med portföljebelåning?

Vad är konceptet, vad krävs och är det något man rekommenderar till privat pensionssparande

Det krävs att du har portföljen på en bank som erbjuder portföljbelåning, t.ex Avanza eller Nordnet.

Men lånar helt enkelt pengar med portföljen som säkerhet. pengarna man lånar investerar man för att köpa fler fondandelar än vad man annars skulle kunna göra. Förhoppningen är ju då att avkastningen på fonderna ska vara högre än vad räntan på lånet är så att du får positivt räntenetto när du ska betala tillbaka lånet.

Sen är det såklart upp till var och en vad man känner sig trygg med i sitt sparande. Hävstång är kanske inte lämpligt för alla. Är man långsiktig så är chanserna goda för bra avkastning ändå. portföljbelåning ökar såklart risken och nån gång ska ju lånet betalas tillbaka. Det ger ju dessutom hävstång i nedgångar också, alltså förstärker nedgången.

Jag anser att man verkligen ska läsa på noggrant om villkoren och hur det fungerar rent praktiskt innan man ger sig på något sådant.