Bra placering eller sparande?

Hej, i filmavsnitt nr 99 här på siten som många refererar till sägs att Länsförsäkringar Global index är ett bra sätt att spara/ placera pengar -jag vill ha ett bra sparande där kan sätta över pengar månadsvis för långtidsparande till pension etc, är detta fortfarande ett bra tips? MVH M

1 gillning

Japp, det är fortfarande det. Det finns flera olika på samma tema, men brett och billigt är bra.

1 gillning

Det är fortfarande en helt okej bra fond som passar allt långsiktigt sparande.

Finns flera liknande fonder inom samma kategori globala indexfonder. Det som generellt rekommenderas är framförallt att det ska vara billigt (runt 0,2-0,4% i avgift) och global.

1 gillning

Ursäkta -men ska jag göra denna placering via avanza (som länken ledde till) el direkt via Länsförsäkringar? Vänligen M

Båda går bra.

1 gillning

Tack för svar! Gissar att om man gör det via Lysa så blir det lite dyrare då även de ska ha en del av kakan? Länsförsäkringar måste man dock träffa personligen (i Sthlm) för att bli kunde, det är ju lite omständigt,

Lysa är en fondrobot. Där kan du inte välja Länsförsäkringar global indexnära som fond. Lysa bestämmer fonder åt dig istället och du kan bara välja fördelningen mellan aktier och räntor. Vill du välja Länsförsäkringar global indexnära så måste du göra det på någon plattform.

För att bli kund? Det har jag aldrig hört talas om. Jag skaffade lönekonto där eftersom jag ändå bytte försäkringsbolag och sedan var det ju bara att starta ett ISK.

Eller så blir du kund hos t ex savr och köper genom dom.

ok vad då för plattform?

ok jag skrev fel jag menade att länken var till avanza:

Länsförsäkringar Global Index - handla fonden | Avanza

och då gissar jag att Avanza vill ha en del i kakan om man köper via dem? :slight_smile:

ja för att spara / placera pengar där, sa de då jag ringde dem. :slight_smile:

Vilken plattform/bank som helst som erbjuder LF global. Den finns att välja på väldigt många ställen. Avgifterna för en fond är oftast densamma hos alla som erbjuder den. Däremot kan den finnas till rabatt hos några plattformar som har det som koncept.

Du kan ju börja att kolla om du hittar LF Global på din vanliga bank, om du vill hålla allt på ett ställe, så kan du starta ett ISK konto där.

Annars är Avanza och Nordnet populära. Jag använder båda faktiskt :slight_smile: