Brister i solcellsinstallationer kan vara en brandfara, 4 av 5 solcellsinstallationer är felaktiga

80% av alla solcellsinstallationer är felaktigt utförda enligt branschorganisationen Installatörsföretagen.

Vanliga exempel på fel.

1. Kablar som kläms mellan takpannor.
  2. Kablar som viks runt vass plåt.
  3. Kablar som dras över taknocken.
  4. Kablar som hänger lösa.
  5. Felaktig takgenomföring.
  6. Oskyddade kablar som råttor kan kalasa på.
  7. Växelriktare som placeras i dammiga lador.
  8. Tak med för dålig bärighet.

Ni som har installerat solceller har ni låtit besikta er anläggningen efter installation? Om ja, hittades det några fel?

2 gillningar

Ja blir spännande att se. Folk talar om värdeökning av solceller men det kanske blir en värdeminskning om den är felaktigt installerad? :thinking:

4 gillningar

Min mammas anläggning besiktigades (vilket var ett krav för att få koppla på den på nätet om jag förstod saken rätt), och det behövdes göras om något (tror att typ boxen/brytaren satt i hennes garage men den var tvungen sitta så man kunde komma åt den utifrån (utan låsta dörrar) om jag minns rätt. Så installatören fick fixa det och sen var det fritt fram.

2 gillningar

Om just det exemplet stämmeg så är det ju ganska skrämmande. Känns som en ganska grundläggande sak.

1 gillning

Vårt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) besiktigade anläggningen, de skickade ut en besiktningsman specifikt för solcellerna. Anläggningen klarade sig utan anmärkning bortsett från att vi skulle sätta ett stängsel runt om (vilket vi visste, men inte hunnit göra ännu) och begära lite mer dokumentation från försäljaren vilket inte var några problem.

1 gillning

Inspekterad och godkänd. Dessutom verkar det som att fler opportunister installerar idag än som höll på för 4-5 år sedan när jag fick min monterad.

Senast förra veckan kom en granne och frågade var min växelriktare satt för att hans montörer inte var så vana och inte visste vad som var bäst. :see_no_evil:

3 gillningar

Där och då hade jag pausat arbetet och begärt nya montörer…

3 gillningar

Intressant. Nyligen får installerat med brytare varav en sitter i elcentralen i garaget på vilket solcellerna är monterade och den andre i huvudcentralen i huset. Dvs bägge i låsta utrymmen.
Får se vad de säger på inspektionen om några dagar.

2 gillningar