Teknisk diskussion kring solcellsinstallation - Hur ser den bästa installationen ut?

Vill få igång en tråd som hanterar den tekniska biten kring installation av solceller.

Frågeställningen är:
Hur ser den bästa installationen ut idag och vilka lösningar är på väg inom snar framtid som man gärna vill ha i en installation?

Till exempel, vilken utrustning ska man installera?
Vilka funktioner vill man ha? ö-drift, V2G, batteri etc.
Vilka tillverkare ska man välja för utrustningen?
Vilka tekniska specifikationer ska man tänka på?
etc.

.
Vad jag inte vill ha med i tråden är följande (dvs anser är off-topic):
-Varför man ska eller inte ska installera solceller eller hur lönsamt det är med en installation. Dessa frågor hanteras i andra trådar.

3 gillningar

Jag själv valde ett välkänt märke som hållit på många år, gällande växelriktaren. (Fronius) För mej är servicen viktig samt att den är lätt att plocka ner, och att alla komponenter går att byta.
Vanligt är annars att hela växelriktaren måste bytas vid haveri, även om ett mindre fel uppstår.

Hybridväxelriktare med Ö-funktion för 3 fasförbrukare och möjlighet till att kunna ansluta batteri/elbil är viktigt för mej för att kunna ”framtidssäkra” anläggningen utan att behöva byta växelriktaren.
Smartmeter som mäter förbrukning, försäljning samt produktion är en pryl som jag inte ångrat att jag monterade.

Laddboxen till bilen är av samma märke som växelriktaren, så att dessa kommunicerar med varandra, för att kunna optimera elbilsladdningen.

1 gillning

Jag hade nog haft åtminstone detta på kravlistan:

• Kunna köra i ö-drift

• Kunna ansluta batterier, även för ö-drift, om inte direkt så åtminstone i efterhand på ett enkelt sätt när bättre batterier finns

• Ovanstående även för laddbox till bilen

• Öppet API för övervakning och styrning, som ska fungera lokalt utan molnet (både av privacyskäl och driftsäkerhetsskäl). Detta för att hemautomationen ska kunna ansluta, ge varningar, släcka lampor etc. om det skulle bli strömavbrott etc. Eller åtminstone anpassa effektförbrukningen baserat på mängden energi in / i batteriet. Det skulle också innebära att t.ex. varmvattenberedare skulle kunna köra enbart vid överskott på solel, och annars vara avstängd om inte varmvattnet helt är slut. Eller för att som Fredrik skrev ovan, kunna optimera laddning av elbil. Att de är av samma märke i all ära, men hellre att de har ett vettigt API för att framtidssäkra om man skulle vilja / behöva ersätta något i framtiden.

• Bra garanti på framförallt växelriktaren

• Växelriktare (och övrig eventuell elektronik) placerad på ett ställe där det är enkelt att göra service på den, och att detta är inomhus vilket gör att spillvärmen från allt detta tas tillvara.

• Gärna, om möjligt, ha anslutningsmöjligheter till reservkraft (alltså kunna ansluta en extern generator, eller kanske en elbil i framtiden, för att driva det hela i diverse nödlägen).

4 gillningar

Jag är en stor förespråkare för solcellsdrift och batterier. Men de största batterierna jag hittade som kunde kopplas på var ~5kWh styck samt att växelriktaren klarade max 27.5kWh. Sedan behövdes en till.

Personligen väntar jag på att växelriktare med större kapacitet ska bli normen innan jag köper batterier (väntar ivrigt).

Tillverkaren ferroamp verkar ha bra batterier med en lång livslängd (cykler) dom har även en youtubekanal med både långa och korta klipp om tillämpning och djup teknisk information. Rekommenderar den varmt till alla som vill nörda ned sig lite. Det finns ett par timmars videomaterial där.

1 gillning

Jag vet inte så mycket om det, men jag har läst på om dessa ämnen:

Dimensionering av solpanelerna med hänsyn till huvudsäkringen och vice versa

Optimal monteringsvinkel (lutning/azimut) och beslut om vilka taksidor som ska monteras på
Detta är vad din solcellsleverantör använder:

1 gillning

Bra länkar, tack!

Hej!

Jag fick precis en dragning av säljare på solcellsföretaget Freebo. Självklart var deras solceller bäst. Men jag undrar om det är någon här som har någon erfarenhet av dem?
Ett av deras starkaste argument var att alla deras solceller tillverkas i Europa och är väl anpassade för vårt nordiska klimat.

Mvh