Budget app för hushåll

Hej, någon som har ett bra förslag på en budget app för IOS. Behöver endast enkla funktioner att lägga till inkomst och utgift för vårt hushåll. Tanken är att min fru också skall enkelt kunna accessa vår budget ifrån sin mobil för att justera vid behov

Du hittar säkert mer tips om du söker här på forumet, men ett alternativ jag minns är https://www.zlantar.se/

Men jag blir nyfiken, hur har ni resonerat er fram till behovet att nå budget via mobilen och kunna justera vid behov? Min egen erfarenhet är att budget oftast är ett planeringsverktyg… och sen sker justeringar till exempel månadsvis inför nästa månad… inte löpande?

Alltså;
Vi tar intäkter i Januari och lägger budget för Februari månads utgifter.
Februari månad inträffar.
Vi tar intäkter i Februari och lägger budget för Mars månads utgifter.
I början av mars månad stämmer vi av hur utfall jämfört mot budget blev i februari.
Mars månad inträffar.
Vi tar intäkter i Mars och lägger budget för April månads utgifter.
I början av april månad stämmer vi av hur utfall jämfört mot budget blev i mars.
April månad inträffar.

Efter några månader kunde vi förenkla genom att klippa och klistra alla fasta utgifter mellan månaderna och det blev färre och färre rörliga kostnader som behövde budgeteras.

Efter ett år med detaljerad uppföljning kunde vi sätta schablon-värden i budgeten även för rörliga utgifter.

…Å plötsligt hade vi uppnått ett tillstånd där vi inte längre kände ett behov av att budgetera månadsvis i detalj. Vi hade skaffat oss en koll på vår löpande ekonomi, justerat de vassa kanterna och hittat en balans i resultaträkningen :wink:

För oss räckte det med ett Excel-ark (som hustrun aldrig öppnade men motvilligt tittade på tillsammans med mig vid några tillfällen).

Att för hårt tvinga utgifterna att rymmas i budgeten (och därför ha behov av att justera budgeten löpande) kändes aldrig …accepterat i hushållet. Så det fick bli en good-enough tillämpning som ett planerings- och uppföljningsverktyg.

Vart vill vi att pengarna ska gå?
Vart tog pengarna faktiskt vägen?
Vill vi justera något framledes?

De tre frågorna…

1 gillning