Bufferthinken

Hej och tack för en inspirerande Podd!
Jag fastnade särskilt för fyra hink-strategin men behöver hjälp med att reda ut hur jag ska tänka när jag väljer var dom pengarna ska sitta.
Det ska ju vara förenat med i stort sätt utan risk, är det enbart ett bankkonto som är aktuellt då eller kan man tänka räntefond med låg risk, t.ex Swedbank Roburs indexfond?

Bufferten bör du ha tryggt på bankkonto så att du får insättningsgaranti och kan nå pengarna snabbt vid behov.

Om du vill ha lite ränta på pengarna så kan du skaffa ett bankkonto i en nischbank och sätta en del av pengarna där (jag hade haft kvar ca en månadslön i den vanliga banken för att kunna nå pengarna samma dag). Avanza har till exempel samarbete med Collector Bank där du får 0,75% ränta utan bindningstid: https://www.avanza.se/sparkonto.html

Viktigt att kolla att kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Räntefonder är olämpligt för att de kan sjunka i värde på kort sikt när räntorna går upp, det tar några dagar att få ut pengar från fonden, den omfattas inte av insättningsgarantin och dessutom får man sämre ränta än på sparkontot.

Indexfonder är en typ av aktiefond så sådana ska du absolut inte ha i bufferten.