Räntefonder som buffert

Tycker de är lite småtråkigt att ha pengar på sparkonto som nu äts upp av inflationen. Funderat på räntefonder för en del av bufferten men när man läser här om olika strategier så är de mesta all in på aktier (70-100%) och buffert ska bara ligga på nått tråkigt bankkonto och förlora pengar

När är det läge att köra t.ex nått som liknar Avanza Auto 1 eller Lysa med räntedelen över 60% för för en del av sin buffert?

…eller kortfattat, när är det läge att flytta delar av bufferten till räntefonder?

Aldrig.

Poängen med bufferten är att det ska finnas pengar att hantera kassaflödet när oväntade saker sker.

Att då ta risk med de pengarna är inte speciellt smart.

3 gillningar

Jag använder BetterWealths buffert-lösning för min buffert. Det blir ca 90% räntor (i huvudsak stadsobligationer), 5% aktier (OMXS30) och 5% guld. Jag har lite mer än jag behöver här, så om det skulle sjunka så har jag ändå lite marginal.

Anledningen till detta är i huvudsak känslomässiga. Det känns som att pengarna åtminstone får en rimlig chans att växa lite, även om ett säkert sparkonto kanske faktiskt slår det i längden, eller nästan, till mycket lägre risk.

Vidare fungerar det för mig om pengarna är lite låsta, dvs. att det tar några dagar att få tag på dem. Jag måste ju sälja av värdepapprerna och så måste jag flytta pengarna. Hade pengarna suttit på ett sparkonto blir de mer lättillgängliga och därmed ökar risken att jag vill använda dem för något impulsköp någon gång.

Håller med @Nightowl här att Bufferten endast ska vara på sparkonto. Detta är pengar som ska vara helt säkra och trygga.

Däremot kan man ju ha mer pengar i lågriskhinken än bara bufferten av olika anledningar. Då kan jag nog tycka det är okej att ha en del i räntor och/eller liten andel aktier 10-20%. Men inte bufferten, den ska vara på sparkonto.