Om buffert - alternative thinking

Hej!
Jag har en fråga kring buffert och sparande. Vilka skulle kunna vara de negativa sidorna med att ha större delen av sin buffert investerad i en global indexfond, och helt enkelt ta ut pengar vid behov? Statistiskt sett verkar det ju ofta bättre än att låta pengarna stå kvar på ett sparkonto med låg ränta. Finns det några risker eller nackdelar som jag kanske missar? Finns någon här som redan gör så? :smiley:

Tack på förhand!

1 gillning

Ser bara två nackdelar, värdet kan ha sjunkit precis när du behöver pengarna. Samt att det tar lite längre tid att få ut pengarna än från ett vanligt sparkonto.

Själv kör jag på en väldigt liten buffert.

3 gillningar

Om du ser till att bufferten är minst dubbelt så stor som den hade varit om du hade haft den på sparkonto så har du tagit höjd för ett scenario med 50 % börsnedgång.

När man har tillgångar som räcker till detta eller mer blir buffert på sparkonto egentligen överflödigt, utöver praktiska faktorer som att man kanske vill ha en viss summa ännu mer lättillgängligt.

5 gillningar

Jag har en liten buffert som är just buffert. Mycket utgifter en viss månad så tar jag av bufferten. Händer såpass ofta att jag inte skulle vilja sälja fonder varje gång det händer. Brukar vara mer plus än minus och då går det bara gå in i sparandet. Skulle så klart bara kunna ha mer på lönekontot.

I nödsituationer tänker jag att jag tar av sparandet. Där tänker jag efter och har en del som kan gå att sälja när som helst och en del som är mer långsiktigt. Global indexfond borde ta ca 2 dagar att sälja. Om du lägger allt i global indexfond så tänker jag att det fungerar både som långsiktigt sparande och nödbuffert. Skulle även vilja ha något som går upp i pris vid oroligheter.
Du kan tankas ha din egen ekonomiska kris oavsett hur aktiemarknaden ser ut.

1 gillning

Jag har en mindre o mindre buffert. . idag bara 5000:-
jag har ju minst en månad gratis kredit på kortet
Har min buffert i två räntefonder som gått klart bättre än en fasträntefond. . har ca en årslön i räntefonder som buffert 80/20 fördelat på två olika banker

1 gillning

Som @Erik00 skriver så är ju risken att värdet kan ha sjunkit när pengarna behövs och att det tar någon dag att få ut pengarna vid försäljning.

Jag själv är lite kluven på min egna buffert. Behöver jag ha en buffert på 100k? Jag har 2 kreditkort på 70k totalt som går att använda samt att jag har utgiftskyddsförsäkring om jag skulle bli ofrivilligt arbetslös eller tex långtidssjukskriven. På det har jag även A-kassa utifall jag skulle bli arbetslös.

Så frågan jag ställt mig själv är om jag ska investera 70k i fondportföljen och låta 30k ligga kvar på sparkonto med ränta eller låta bufferten ligga kvar.

2 gillningar

Om du räknar på vad dom 100.000:- skulle avkastat på Börsen dom senaste åren så är frågan hur ofta du behöver bufferten.

Jag har inte en enda gång dom senaste 10åren behovet mer buffert än dom 20.000 jag har på kreditkortet. . .så vad skall jag buffert till har jag frågat mig…o satt bufferten i räntefonder istället

4 gillningar

Precis, jag känner också att den faktiska buffertanvändningen ofta är mycket mindre än vad man tror på förhand. Kanske man snarare borde tänka i termer av likviditetstillgångar istället för bara sparkonto. Alltså kredit, försäkringar och tillgångar som kan säljas snabbt?

4 gillningar

Vilka räntefonder?

Jag har ingen buffert. På sin höjd har jag någon tusenlapp som tillåts skvalpa runt på lönekontot.

Har alltid varit fullinvesterad.

Mina oförutsedda utgifter har jag parerat med ett mindre sparande eller mindre utgifter för något jag kan dra ned på.

Har aldrig varit med om en stor oförutsedd utgift runt 100 000 eller så. Inte heller 50 000. Dyraste har varit en missad hyresbetalning pga de inte skickade avin, men då sålde jag lite aktier :person_shrugging:.

Har tänkt parera större oförutsedda utgifter med lån, eller sälja av lite, eller en mix.

Det är min tanke iaf

2 gillningar

Just nu dessa två.

1 gillning

Tack, Swedbank-fonden ser intressant ut! Tror jag köper den faktiskt. Länge sen jag köpte nåt nytt! (Spiltan är jag lite skeptisk till sen de stängde så länge under Corona.)

Vad som är optimalt här beror troligen på hur ens ekonomiska situation ser ut. Om man i princip lever löning till löning och därmed har liten kapacitet att klara en oförutsedd utgift så är det en rimlig åtgärd att först och främst spara ihop till en ordentlig buffert och eftersom sannolikheten att man behöver använda den är ganska stor ska den nog ligga på sparkontot.

Om man istället sparar 50% av lönen varje månad och har ett någorlunda kapital investerat så har man ju en “buffert” på 50% bara från att använda upp lönen om det skulle behövas. I såna fall så är sannolikheten att man skulle behöva mer pengar omedelbart ganska liten. Om man dessutom har tillgång till ett kreditkort eller liknande som man kan använda i en nödsituation så verkar det mycket mera rimligt att bara investera allt och om det absolut skulle behövas vara beredd att sälja.

5 gillningar
2 gillningar

Tack för svaret! Vad menar du med “Skulle även vilja ha något som går upp i pris vid oroligheter”?

Negativ eller i varje fall låg beta. Guld är typexempel som brukar gå upp när marknaden är orolig.

Nu är i och för sig både marknaden och börsen som helhet högt värderade. Kan vara fel tillfälle att köpa guld precis nu.

Jag har minimalt med buffert. Skulle jag plötsligt behöva en större summa så kan jag uttöka min belåning på mitt isk. Räntan är ofta kring bolåneräntan och ofta bättre än bolåneräntan när styrräntan är hög.