Byta bank och överföringar

Hej,

Hur gör man en överföring och avslutande av bank smidigast? Har aldrig gjort det.

Ska avsluta Swedbank för att dom höjer avgifter och byta till Skandia som är gratis.

Har öppnat ett konto hos Skandia, är det bara ringa till Swedbank och säga att jag vill avsluta medlemskapet? Hur gör jag med pengarna där, bara en vanlig överföring?

Kommer jag få problem och behöva svara på massa frågor var pengarna kommer ifrån? Hur funkar det tex med mitt innehav på avanza.

När jag ska ta ut därifrån finns det inga pengar kopplade från Skandia dit, utan till mitt Swedbank konto. Som jag nu ska ta bort.

Pengar jag swishat in från Swedbank till avanza, kan jag ta ut dessa till mitt nya konto i Skandia?

Många frågor, men i det stora hela undrar jag om det kommer bli massa problem. Eller är det bara öppna Skandia och föra över alla pengar dit utan problem?

1 gillning

Oftast lättast att kontakta nya banken. De har möjlighet att avsluta dina konton hos din gamla bank, samt flytta över pengar & autogiron.

Glöm dock inte att rapportera in nya lönekontot till arbetsgivaren eller liknande. Den biten sker inte automatiskt.

2 gillningar

Jag bytte nyligen till Skandia och bad dem genom ett formulär att avsluta min gamla bank. Du behöver vara inloggad på Skandias webbsida och sedan göra följande:

1. Öppna menyn “Övriga val”
  2. Välj undermenyn “Byt bank”
  3. Välj alternativet “Avsluta konto i annan bank”
  4. Fyll i formuläret och skicka in

Likvider som du har kvar på den gamla banken flyttas automatiskt till din nya bank. Jag överförde det mesta själv till den nya banken men lämnade kvar en liten summa; när jag såg insättningen visste jag att det var klart.

Innan du gör ovanstående är det dock bra att säkerställa att du har avslutat allt du kan hos den gamla banken, t.ex. e-fakturor, samt att du flyttat över t.ex. autogiro till den nya banken.

Också bra om du säkerställer att alla som betalar in till dig, t.ex. arbetsgivaren, CSN, Försäkringskassan, Skatteverket och liknande har ditt nya konto. Du måste gå in på varenda en av dessa och uppdatera uppgifterna.

Samma sak för Avanza där du på webbsidan går in på “Profil”, sedan “Inställningar” och slutligen “Hantera mottagarkonton för uttag” och lägger till ditt nya konto (och tar bort de gamla). Om du har ett automatiskt månadssparande på Avanza behöver du ändra det också.

Kan avsluta med att säga att jag är supernöjd med Skandia så här långt. :slight_smile:

Edit: kompletterar med mitt tidigare inlägg om vad jag gjorde när jag bytte till Skandia:

1 gillning

Håller med om ovanstående.
Enklast är att din nya bank gör överflytten och avslutar det gamla kontot åt dig.
Din nya bank kan även flytta autogiron då uppger man vilket eller vilka kontonummer du har autogirodragningar från och vilket kontonummer du framöver vill att det skall dras från. Då slipper du själv kontakta alla där du har autogiron.
Det tar ca 3-4 dagar att få autogirodragningar flyttade så gör det i god tid innan ny dragning skall ske så att dragning inte missas just under flyttprocessen.

E-fakturor kan ej flyttas med utan där får man själv gå in och avsluta dem på gamla banken och lägga upp det igen på nya banken.

1 gillning