Byta bank till Skandia

Hej

Skandiabanken som jag precis blivit kund i har 2,9% årlig ränta samt insättningsgaranti på sitt obundna sparkonto. Skandiabanken är en nischbank och, såvitt jag vet, är den enda bank som erbjuder ränta på obundet sparkonto. Har inte sett någon av storbankerna som erbjuder ränta på sparkonton.

Borgo, som är ett hypoteksbolag, erbjuder 3,6% på deras obundna sparkonto och där har jag “överföring med förvalt konto” på 5000 spänn den 26:e varje månad.
Jag har även sparkonto i Landshypotek med 3,35% ränta på obundet sparkonto.

Är det värt att flytta sparandet från Borgos 3,6% ränta och Landshypoteks 3,35% ränta till Skandias 2,9% ränta så jag har allt i en och samma bank?

Jag skulle inte kalla Skandia för en nischbank. De är ingen storbank, men att klumpa ihop dem med verkliga nischbanker blir missvisande.

Vilken vinst ser du i att ha allt i samma bank? Var så otrogen som möjligt när det gynnar dig. Jag kan garantera att banken inte belönar lojalitet.

2 gillningar

Ser inga vinster menar bara att om jag har allt i en och samma bank borde det underlätta och jag behöver inte logga in på andra externa konton bara för sparandets skull.

Jag själv skulle aldrig någonsin lägga hela min ekonomi i en och samma bank.

Konkurrens är bra.

Jag slipper tack o lov att bry mig om någon % hit eller dit. Vill bara säga att jag har konton hos Skandiabanken sedan länge och är mycket nöjd med dem. Har även konton hos Volvofinans Bank som också är mycket bra och har en bra app (Carpay)

1 gillning

Sätt in sparpengarna på det sparkonto med högst ränta som är obundet och täcks av insättningsgarantin.
Du kan göra automatiska överföringar till sparkonton på andra banker. Ser ingen anledning att ha det på 2,9% när det idag finns sparkonton på 3,75% med samma villkor.

Bytte själv till Skandiabanken nyss då de ej har månadsavgift, men har sparpengar på annan bank.
Det enda jag märkt är segt med Skandiabanken är att de saknar E-faktura till en hel del företag, framförallt kreditkort.