Byta bokföringsmetod, nackdelar?

Har ett företag som idag använder sig av kontantmetoden (bokslutsmetoden). Funderar på att byta till fakturametoden, för att kunna få bättre uppföljning löpande. Vilka nackdelar kan det finnas med detta?

Det jag kan komma på är att man blir av med “uppskovet” på momsen för försäljningen till nästa kvartal, samt svårigheten att byta tillbaka, men finns det andra nackdelar?

Jag är fullt medveten om 3-miljonersregeln. Jag tänker även att ekonomisystemet tar hand om båda metoderna, så det innebär ingen förändring av arbetssättet i praktiken.

Momsen är som du säger en ingrediens. Och funkar nästan aldrig att byta tillbaka. Med kontantmetoden blir bokföringen lättsammare så vid små företag rekommenderar jag för det mesta kontantmetoden (är redovisningskonsult)

Bokföringsarbetet dubbleras väl för varje transaktion? Dvs du måste bokföra både när fakturor kommer in och sedan betalas, inte bara när de betalas?

Ekonomisystemet har koppling till internetbanken och bokar automatiskt bort leverantörsskulden när pengarna dras från kontot. Så ja, antalet transaktioner dubblas, men jobbet är detsamma.

Då känns det ju inte som att det är någon revolutionerande påverkan utöver det jag har koll på. Men landar nog i att jag suger lite till på karamellen.

Jag tycker personligen faktureringsmetoden är snäppet härligare då jag upplever att man lättare följer upp bolagets ekonomi. Har du behov av mer löpande analys av bolagets ekonomi så byt metod. Jag upplever faktureringsmetoden mer intuitiv, men det kanske är så då jag jobbar med redovisning.

I övrigt har du ju kolla på resterande delar som mängden verifikat som uppstår men också att dessa sköts till stor del automatiskt.