Jag började spara i fonder för lite drygt fem år sedan. Banken rekommenderade mig då en aktivt förvaltad fond med en avgift på ca 1.5%. Denna fond utför i dag ca 20-25% av mitt innehav. Föga förvånande har denna fond gått sämst i jämförelse med mina övriga fonder som alla går under kategorin billiga, globala indexfonder. Jag har nu kommit fram till att jag vill byta min dyra, aktiva fond mot billigare indexfonder. Nu till frågan; bör jag dela upp detta byte i etapper, låt säga en gång i månaden under 6-12 månader eller är det bättre att dra av plåstret och byta allt på en gång? För-/nackdelar med de olika strategierna? Spelar det ens någon roll?
Det gör man smidigt byter allt på en gång. Då kan man glädjas att man undviker dyra aktiva fonder. Bara gå in i isk och byt ut det direkt mot en billig global indexfond. ![]()
Välkommen till forumet!
Jag är enig med @Jakke.
Visst du förlorar någon dag utanför marknaden, som kan gå plus eller minus. Så om det är mycket pengar kan man ju dela upp det på olika dagar. Typ ta 25% fyra dagar på raken.
Men det viktigaste är att du byter bort din dyra fond så fort så möjligt, tycker jag.
Frågan har varit uppe förut, och har för mig att forskning pekar mot att det bästa är att köpa in sig för hela beloppet direkt. Men, sover du bättre om natten av att dela upp köpen på t.ex sex månader är det begripligt om du väljer den vägen ![]()
Den kan gälla bara om du inte har haft pengarna på börsen. Men i den här fallet har de varit investerade i fonden då är det bara byta ut fonden på en gång ![]()