Vill flytta allt mitt innehav från en indexfond till en annan med lägre avgift.
Hur gör jag det för att “förlora” minst på det?
Idag månadssparar jag för att sprida risken/chansen med att träffa en topp/dal. Men hur tänker jag när jag ska flytta ett helt innehav, samma princip där eller bara gör det i klump?
Nyspara bara i den fonden du vill flytta till. Att flytta en stor summa pengar kan kosta mycket i avkastning om du träffar rätt dag, kortsiktigt. I det långa loppet är det bara en blipp.
Hur mycket lägre avgift rör dig sig om? Om det bara rör sig om några punkter är det ingen idé att göra större förändringar utan bara skifta om månadssparandet.
Tack för bra input! Det är absolut den enklaste lösningen. Och som du är inne på så är avgiftsskillnanden liten. I det långa loppet är effekten nog rätt liten
Den genomsnittliga avkastningen man går miste om genom att vara utanför börsen en vecka är ju minimal. I det här läget funkar det däremot inte alls att prata om genomsnitt då börsen kan pendla kraftigt under en enskild handelsvecka.
Byt några procent av innehavet en gång i veckan tills hela investeringen ligger i den nya fonden.