Hur göra med "gamla" fonder?

Hej. Jag funderar lite på hur jag ska göra med “gamla” fonder. Jag sparar några tusenlappar i månaden i en portfölj som består av globalfonder, indexfonder, räntor och lite “emerging markets”. Ganska standard, vad det verkar. Men 10 procent av mitt fondköp varje månad går till lite mer riskfyllda saker. Förra året var det Atlant Precious, nu blev det istället en annan fond med liknande inriktning med lägre avgifter. 2022 kanske jag ändrar något annat. Min fråga är, vad ska jag göra med mitt innehav i Atlant Precious A? Ska jag ha kvar den, och bara ändra mitt kommande månadssparande? Nu är det inget större problem känner jag, men håller jag på så här över tid kommer det säkert bli 10-15 “gamla” innehav som jag inte längre aktivt investerar i. Kan det inte bli svårt att ha koll på vad det är man äger i längden?

Hur har ni andra gjort, ni med månadssparande? Då ni byter en fond mot en annan i ert månatliga fondköp, vad gör ni då med ert innehav i den fond som ni “överger”? Hur ska man tänka här?

Stort tack för all input

/ Arvid

Om du var tvungen att sälja Atlant Precious idag, hade du köpt tillbaka den imorgon? Om svaret är ja, behåll den. Om svaret är nej, köpt nånting annat.

Finns anledning att ha nåt i portföljen som man inte är beredd att köpa idag igen.

3 gillningar

Om du har det i en ISK så kan du ju sälja gamla fonder utan skatte effekt, i så fall hade jag flyttat kapitalet till den nya fonden. Finns ingen orsak att betala mer för en fond som gör samma sak som den nya.

Har du däremot fonderna på en depå så beror det på hur fonden gått och ev vinst skatt som kommer i deklarationen, 30% skatt på vinsten. Låg vinst så kan du byta fond utan större effekt. Om hög vinst så kan det finnas lägen där det är bättre att behålla en gammal dyrare fond, annat än man har andra affärer som man kan kvitta vinsten mot andra förluster.

Om jag ändrar strategin eller byter ut fonder så brukar jag använda byt-funktionen på avanza för att få bort det gamla och få lite skjuts på de nya (eller ser till att balanseringen blir rätt). Funkar bra

Stort tack. Ska testa det

Stort tack. Har ISK, så ska nog flytta på pengarna.

1 gillning