Hej! Lite dumt formulerat topic, men ställer en dum fråga. Har ett antal olika fonder. Köpte vid olika tillfällen. Fått hjälp av er att koka ner till några få fonder, med billigare avgift osv, men att ha kvar dom hos Nordea, dock har jag inte sålt av dom och köpt dom billigare än.
Har ni också upplevt tveksamhet att sälja av och köpa nya, för att man då är utanför marknaden åtminstonde en vecka om inte mer? Att det lilla jag tänkt spara på en avgiftsänkning kan lätt tjänas in om börsen höjer sig några dagar? Mina fonder är inte katastrofdyra heller.
Förmodligen spelar det ingen roll i långa loppet men kan ändå inte låta bli tänka på det. Börsen gick upp hyffsat bra för några veckor sen. Dom +50 k hade jag inte haft om jag varit ute för marknaden mitt i en stor säljorder. Vet inte hur snabba Nordea är på köpa/sälj dock.
Säg jag inte är ensam tänka såhär🤣
Min spretiga portfölj.
Nordea Global: 10%
Nordea Global Enhanced: 25
Nordea Global Passive: 25
Nordea Global enhanced small cap fund: 5%
Länsförsäkringar fastighetsfond: 2,5%
Tin ny teknik: 2,5%
Nordea småbolagsfond: 10%
Nordea sverige passiv: 10%
Storebrand Europa: 5%
Storebrand Usa: 5%
Har du någon buffert som inte ligger på börsen eller är bundet på något sätt?
Om ja, då kan du “låna” av din buffert och köpa nya fonden samtidigt som du säljer den fonden du vill bli av med och får tillbaka din buffert.
Så fortsätter du tills du bytt ut allt du vil byta ut.
Mycket jobb, men du ligger inte utanför marknaden då köp och sälj tar ungefär samma tid i snitt.
Har en buffert, men inte på långa vägar såpass stor som fondsparandet tyvärr. Bufferten är på runt 50 000. Fonderna runt 650 000. Finns det något annat klokt sätt att göra det på?
Som Tomas skriver kan du byta ut lite i taget. Bestäm en summa du är bekväm med att ligga utanför marknaden med, genomför bytet och när köpet av nya fonden/fonderna är avklarat tar du nästa delsumma tills allt är utbytt.
Hej, det kommer att vara helt okej att byta. Nordea är väldigt snabb med sina egna fonder, det tar bara ett par dagar så skulle säga att du kan vara “utanför marknaden” bara en dag. Minst i Finland kan man på en vanlig depå bara välja “byta fonder”, tror att det händer utan några mellansteg…
Det kan ta 1-2 extradagar med andra bolagens fonder.
Skulle säga att gör det enkelt för dig: byta allt annat än Småbolagsfonden och Sverige passiv till Global passiv. Man har redan USA och Europa i den fonden och fastighets- samt teknikfonderna har så liten andel att de inte spelar nån roll i helheten. Jag skulle köra:
80% Nordea Global Passiv
10% Småbolag
10% Sverige
Det blir utmärkt. Glöm hela grejen och just keep buying dvs månadsspara!
Utan att ha räknat på avgifterna tycker jag att din nuvarande fördelning ser rätt vettig ut. Kan du leva med kostnaderna och den bank där du har dem ser jag ingen brådska med att byta.
Man kan också se det som experten Erik Hansen säger. “Är du utanför marknaden så slipper du ju även de sämsta dagarna”. Så att vara utanför marknaden några dagar kan ju både bli bra och dåligt och inget större att fokusera på.
Riv plåstret direkt, men om du kör med fonder hade ja rekommenderat byta till lysa eller rentav istället savr. Själv kör jag bara aktier. Men de är jag de…
Du kan missa 1-2 uppgångsdagar. Du kan också missa 1-2 djupdykningar på börsen. Varför är det uppgångsdagarna som du fokuserar på, du kan tjäna rejält på att missa nedgångsdagarna.
Om du byter lite i taget så ökar sannolikheten att du missar både uppgångar och nedgångar som snittar ut varandra.
Sammanlagda avgiften är 0,70%. De fyra dyraste fonderna har alla en avgift på >1% och sxtår tillsammans för 25% av portföljen. Om man skulle byta bara dessa fyra fonderna till den passiva globalfonden så skulle avgiften gå ner till 0,44%. En sådan sänkning sparar 1700 kr/år.
Jag brukar göra bytet med mindre delar. Om man ska göra en större omfördelning så kan det ju ta några veckor. Brukar också göra försäljningen av fonderna dagar när börsen ser ut att gå upp en del. Förhoppningsvis så blir det en rekyl nedåt efterföljande dagar när jag ska köpa fondandelar. Gör hellre så än tvärtom, dvs. säljer vid nedgång och köper vid upprekyl.