Byta från eget sparande i fonder till fondrobotar

Jag har tänkt ändra mitt månadssparande i fonder. Från eget fondsparande på Avanza till Fondrobot. Min fundering är ska jag sälja av alla nuvarande fonder och flytta till fondrobot? Eller ska jag bara låta de ligga kvar så som de är idag? Vad finns för det för fördelar och nackdelar med de olika alternativen.

Lite bakgrund: Jag har sedan något år sparat enligt 4 hinkarsprincipen och då månadssparat i många olika fonder och räntefonder på Anvanza. Jag har dessutom sparat lite i lysa och opti under ett år ungefär.

1 gillning

Det finns fördelar med att sälja av(Att ha allt samlat) men det finns även nackdelar (Skatt) .
I slutet handlar det om din preferens :slight_smile: Och fördelen med LYSA är ju att ditt sparande anpassas till din riskprofil.

1 gillning

Fördelaktigt att exekvera flytten innan nyår då :grinning_face_with_smiling_eyes: skattemässigt.

Själv tycker jag du ska investera så som du tycker.
Om du bara hade haft pengarna löst på ett sparkonto antar jag att du hade kastat in hela summan på fondrobot och inte köpt enskilda fonder för en stor del? Isåfall tycker jag du ska följa det här nu också.

Välkommen till forumet! :slight_smile: Jag är också ganska nybörjare i att spara. Jag har både Avanza och Lysa. Du kan inte föra över halva sparandet till Lysa och spara på båda ställena? Jag gör det för att minska risken bland annat :slight_smile:

Varför vill du byta till robot? Det finns för och nackdelar med båda varianter. En robot kan vara bra då allt är automatiserat och man behöver inte fundera på val av fonder eller ombalanseringar.

Att göra det själv däremot så kan man fritt välja vilka fonder man ska ha samt att kan få ner avgiften något jämfört mot robot. Dock får man ombalansera själv men det är ju inte så jobbigt.

1 gillning

För att jag tror de ger mig mer i slutändan. Jag har inte den kunskap jag tror/anser man behöver för att ombalansera själv. Därför har jag landa i att jag vill månadsspara via fondrobot istället.

Och det är väl nuvarande innehav jag vill inspel i för och nackdelar att ha det kvar eller flytta det till fondrobot.

2 gillningar

Hej och tack, Jag har funderat på det med. Men många fonder jag har på Avanza kräver ju en minimum summa för att månadsspara i den fonden. Det gör att jag inte kan göra så. Ska jag fortsätta månadsspara själv i fonder så kan jag helt enkelt inte dela upp halva sparandet.

1 gillning

Att göra det innan nyår om jag ska göra det var en bra synpunkt.

Nej då skulle jag lagt hela summan på fondrobot. Å andra sidan kommer det om några år vända och jag vill göra annorlunda igen. Därför är ena tanken att ha kvar det jag har och bara flytta månadssparandet. Men vill få lite inspel om det. Kanske är det ena mycket mer fördelaktigt i ett skattemässigt perspektiv till exempel.

1 gillning

Det ena eller det andra är inte fördelaktigt skattemässigt eller på annat sätt som någon kan förutspå - anledningen till skatten är att den höjs efter nyår skulle vara att insättningar beskattas i ISK.

Jag glömde bort för en sekund att pengar som flyttas mellan ISK inte räknas som insättning och beskattas därmed inte - så det är ingen skattefördel att göra det före eller efter nyår. (Så länge du inte mellanlandar pengarna på ett annat konto än ISK först - undvik det här)

2 gillningar

Jag förstår! Håller tummarna för dig att det blir bra ändå :blush:

1 gillning