Byta karriär. Vad kan jag bli när jag blir stor :)?

Hej David!

Efter att ni lärare ett tag hade ganska låga löner, har ni idag mycket konkurrenskraftiga löner, speciellt i ditt fall med din situation. Ni har sprungit ikapp och förbi ganska många yrkesgrupper, som genom internationell konkurrens bl.a. från Kina inte alls sett samma löneökningar, jag tror en hel del lärare har blivit fartblinda och inte insett detta.

Vill du göra något kul jobb men inte bryr dig om din lön, då är din egen fantasi det enda som sätter gränsen.

Vill du ha ett välbetalt tryggt akademikerjobb, ja då får du svårt att även efter ytterligare 5 år på högskola / universitetet tjäna mer pengar, speciellt som du då kommer att få en ingångslön, som t.ex. för civ.ing. ligger på under 35 000 kr i de flesta fall.

Vill du tjäna ännu mer, varför inte prova ett säljjobb eller liknande, möjligheterna finns!

Nu skriver jag inte specifikt om dig, men jag tror tyvärr att dagens höga lärarlöner kommer att leda till att många som tröttnat, stannar kvar i yrket, detta är ett problem som behöver belysas.

1 gillning