Har just hittat Rika Tillsammans där jag som snart 50-åring vill ta tag i det här med sparande, och denna sida var precis det jag letat efter. Men en första fråga gäller min fru och ppm, där jag just tittat på intervjun med AP7 SÅFA. Hon är 50 år fyllda och har i dag sitt ppm i Robur Transfer 60, men om hon ska flytta till AP7, är det bara kommande insättningar som kommer hamna där eller kan/bör hon flytta med det hon redan har i Robur och kostar det något i så fall?
Sen undrar jag om ni tycker det är för sent att flytta till AP7 då man redan är 50 år?
Välkommen.
Det är ända du behöver gå in i Ppm och välja Ap7 Såfa 100%. Du gör byte hela kapitalet till Ap7 Såfa och framtidens pengar köps in också i Ap7 Såfa. Det är aldrig försent att flytta till Ap7 Såfa. Det justeras risken automatisk efter åldern. Gå in direkt och välj Ap7 Såfa statliga alternativet. Lycka till. Det är helt gratis byta fonder i ppm. Man är knappast gammal när man är 50 år. Det är 15 år till pensionen.
Mvh
Tack för svaret!
Som sagt det är ju fortfarande många år kvar tills hon går i pension men är ändå lite orolig för att stjälpa istället för att hjälpa , då jag inte har så bra koll själv.
Har min pension förvaltad av Lifeplan då det är gratis genom jobbet, och jag tycker det är väldigt skönt att slippa tänka själv, och skulle det gå åt skogen så har jag ju någon att skylla på