Funderar på att byta från AMF Generationsfond till SEB eller Swedbank för att få ner bolåneräntan. Är 33 år och tillhör AKAP-KR/KAP-KL.
Är det dumt? Finns det någon billig fond hos SEB/Swedbank som är i närheten av lika bra som AMF:s lösning?
Funderar på att byta från AMF Generationsfond till SEB eller Swedbank för att få ner bolåneräntan. Är 33 år och tillhör AKAP-KR/KAP-KL.
Är det dumt? Finns det någon billig fond hos SEB/Swedbank som är i närheten av lika bra som AMF:s lösning?
Swedbank Robur Access Global och Sverige kan du t ex välja. Finns många fler än så.
Fondförsäkring Swedbank AKAP-KR
Avgift 0,20% för passiva breda fonder, skulle säga att det är bättre än AMFs aktiva smalare fonder.
Tack för tipset! Går den att välja även för kollektivavtalsansluten pension? Känner du till någon bra motsvarande på SEB?
Avkastningen är väl svår att jämföra, historisk avkastning är väl ett dåligt mått på framtida avkastning?
Tänkte framförallt på en motsvarade global indexfond med låg avgift.
Det jag har på AMF generationsfond har vuxit med 33% under tiden jag haft den (sedan februari 2022).
Ja det är deras fondutbud för AKAP-KR som jag skickade i länken.
Här kommer SEBs dito Fondförsäkring SEB AKAP-KR
Först hamnar man i entrelösning sen kan du direkt välja om du vill byta till fonderna som finns i utbudet. SEB har tyvärr inte sin bredaste Globalfond i utbudet utan istället en smal ESG. Därmed är Swedbanks bästa alternativet enligt mig (om du inte vill använda Länsförsäkringar förstås som har LF Global Index 0,20% inom AKAP-KR)
Vill du ha motsvarande funktionalitet mht generationsfond som drar ner risken inför pensions så ska du nog hålla dig till deras entrelösning på Swed eller SEB då. Så funkar det på kollektivavtalade. Ska inte behöva göra något val typ.
Swed har en helt ok lösning i min mening. Frun ska byta en TJP slatt dit.
Tack! Kan jag välja LF Global Index på SEB inom AKAP-KR? Finns den i utbudet på SEB? Vilken är annars den bästa (billig globalfond inom AKAP-KR) på SEB?
Jag kan själv byta till något som drar ner risken när jag närmar mig pension.
Nej den finns inte hos SEB.
Har dålig koll på SEBs fondutbud du får kolla i länken och söka upp fonderna på morningstar eller liknande tjänst.
Vi kunde flytta frugans KPA till Nordea i vårt fall via pensionsbytaren som kollektivavtalet har. Har för mig att jag såg SEB där med, men kommer inte ihåg helt. ![]()