Jag är 26, snart 27, och är sååå sugen på att byta yrke. Är väldigt intresserad av makroekonomi, finans, men även mer ”nischat” mot investeringar/aktiehandel.
Har en kandidatexamen, läst nationalekonomi, statistik och matematik.
Vilka yrken kan jag jobba inom (tror ni)?
Behöver jag mer nischad utbildning för att tex söka jobb som analytiker/liknande yrken?
Förstår att frågan är väldigt bred! Så feel free att komma med alla möjliga kommentarer/förslag! Så länge vi håller god stämning i tråden vill ni spåra ut och bråka om vad som är det ”enda rätta” får ni göra det i en annan tråd eller helst inte alls!
Du skulle du kunna jobba som analytiker om du hade lite mer branschkunskap. Riskanalytiker och affärsanalytiker kräver att man även har IT-kunskaper eller ingenjörskunskaper samt kan en del företagsekonomi.
Ekonomijournalister och content writers är mer eftertraktade än vanliga journalister, om du gillar att skriva kan det vara en väg. Det kan dock kräva åtminstonde grundläggande journalistkunskaper, tex från Poppius Journalistskola.
Vad tror du om nån form av junior business analyst-roll på större bolag? Det tycker jag att du borde kunna få. Kanske inte mest spännande rollen men ett bra första steg.