Hej,
Jag funderar på att byta karriär. Jag är utbildad gymnasielärare och trivs bra i min nuvarande roll, men jag har börjat fundera på vad jag skulle kunna göra om jag valde att jobba med något helt annat.
Jag är rätt intresserad av ekonomi och sparande, särskilt sådant som är kopplat till börsen och investeringar. Samtidigt lockas jag också av tanken på att läsa till ytterligare ett ämne – idrott, som jag tycker är riktigt kul. Det skulle dock innebära att jag stannar kvar i skolvärlden, vilket också känns som en trygg och bekant väg.
Om du fick välja vilken utbildning som helst, vad skulle du välja? Och vad tycker du låter mest spännande – att satsa på något helt nytt eller att fördjupa sig inom det man redan kan?
Beroende på vilka ämnen du har kanske du kan spinna vidare på något som relaterar till det? Har du t.ex. matematik kan du läsa statistik, försäkringsekonomi, optimering eller likande. Om du är statsvetare kanske du kan läsa till något som gör att du kan jobba inom kommunal eller statlig förvaltning, om du har språk kanske översättare eller tolk?
Forska om något som relaterar till lärarutbildningen och jobba som lärarutbildare? Kanske nischa dig genom att läsa kognitionsvetenskap för det är ett ämne som kommer att komma inom lärarutbildningarna och där det finns en skriande kompetensbrist!
Om du är lockad av att läsa idrott kan du satsa på idrottsvetenskap, och kan då både undervisa i idrott och hälsa eller jobba inom hälsa, friskvård och träning.
Om du är intresserad av ekonomi så läs ekonomi! Om du sedan inte vill jobba med ekonomi men har läst tillräckligt så kan du ansöka om och kanske bli behörig att undervisa även i detta ämne.
Jag gick tvåårig maskinteknisk, det gav ingenting ingen var intresserad. Jag skulle gått fyraårig idag med ytterligare utbildning. Jag var rätt bra och intresserad i matte, Sverige förlorade en resurs.
Är utbildad ekonom men hade jag backat bandet tio år så hade jag antingen blivit historiker eller byggnadsantikvarie. Får se om läget att nischa om sig dyker upp
Vad är syftet? Vill du “utvecklas”? Vill du tjäna mer pengar? Vill du få mer prestige? Vill du ha mer socialt umgänge? Vill du ha mer komplexa arbetsuppgifter? Vill du ha ett fysiskt jobb istället?
Besvara frågan sen kan du utifrån dina förutsättningar börja fundera på vad som är vettigt
När du svarat på @Kronkalles frågor bör du kunna hitta rätt väg för dig.
Själv jobbar jag med bolagsstrategi och M&A, vilket ger både hög lön och snabb utveckling. Men om jag skulle fått välja om hade jag troligtvis valt läkaryrket för att kunna hjälpa människor på djupet och få ett tydligare syfte i vardagen
Är läkare men hade istället valt elektronik eller programmering. Människor kan vara så himla jobbiga så hade varit skönt med ett jobb där man träffar mycket färre människor. Tror också jag hade mer begåvning åt det hållet…
För min egen del så ser jag skolbänken som utesluten framöver. All karriärutveckling framöver kommer att bygga på att bygga på talangstacken vilket kan ge nya positioner och andra affärsmöjligheter i mitt eget företag.
Som lärare så skulle du kunna byta jobb till exempelvis yrkeshögskola som utbildningsledare, vilket senare skulle kunna leda till ett jobb som verksamhetutvecklare inom skola eller likna.
Istället för att titta på skolbänken så hade jag funderat på vad det kan finnas för något att jobba med, och vad som krävs för att ta sig dit. Flera år i skolbänken känns verkligen som slöseri med tid. Yrkeshögskola på deltid kvällstid är kanske vettigare, det är en snabbare väg till andra jobb.
Tack för dina kloka frågor. Det tog mig flera dagar att verkligen hitta ett vettigt svar. Jag tror att det i grunden handlar om min vilja att utvecklas som person. Jag känner ofta oro och ångest när jag inte lär mig något nytt, för då känns det som om jag står stilla. Samtidigt är jag en person som älskar att testa nya saker och drivs av nyfikenhet. Jag vill testa alla yrken om det bara är möjligt, kanske inte programmerare dock…
Jag tycker inte det är fel att tänka om och byta om det är vad man drömmer om. Jag är 40+ och kommer sannolikt börja plugga till nästa höst! Men sedan är det kanske bra att fråga sig om det är det man verkligen vill, läs en kurs i ämnet och testa om det är något för dig! Kurs kan du läsa samtidigt som du jobbar. Våga drömma
Sedan skulle jag också säg att skiter det sig och man verkligen inte vill de man börja så vad är det värsta som kan hända? du får gå tillbaka till jobbet du hade då du troligtvis har fast tjänst idag och kan ta tjänstledigt.