Hej,
Jag funderar på att byta karriär. Jag är utbildad gymnasielärare och trivs bra i min nuvarande roll, men jag har börjat fundera på vad jag skulle kunna göra om jag valde att jobba med något helt annat.
Jag är rätt intresserad av ekonomi och sparande, särskilt sådant som är kopplat till börsen och investeringar. Samtidigt lockas jag också av tanken på att läsa till ytterligare ett ämne – idrott, som jag tycker är riktigt kul. Det skulle dock innebära att jag stannar kvar i skolvärlden, vilket också känns som en trygg och bekant väg.
Om du fick välja vilken utbildning som helst, vad skulle du välja? Och vad tycker du låter mest spännande – att satsa på något helt nytt eller att fördjupa sig inom det man redan kan?
Beroende på vilka ämnen du har kanske du kan spinna vidare på något som relaterar till det? Har du t.ex. matematik kan du läsa statistik, försäkringsekonomi, optimering eller likande. Om du är statsvetare kanske du kan läsa till något som gör att du kan jobba inom kommunal eller statlig förvaltning, om du har språk kanske översättare eller tolk?
Forska om något som relaterar till lärarutbildningen och jobba som lärarutbildare? Kanske nischa dig genom att läsa kognitionsvetenskap för det är ett ämne som kommer att komma inom lärarutbildningarna och där det finns en skriande kompetensbrist!
Om du är lockad av att läsa idrott kan du satsa på idrottsvetenskap, och kan då både undervisa i idrott och hälsa eller jobba inom hälsa, friskvård och träning.
Om du är intresserad av ekonomi så läs ekonomi! Om du sedan inte vill jobba med ekonomi men har läst tillräckligt så kan du ansöka om och kanske bli behörig att undervisa även i detta ämne.
Jag gick tvåårig maskinteknisk, det gav ingenting ingen var intresserad. Jag skulle gått fyraårig idag med ytterligare utbildning. Jag var rätt bra och intresserad i matte, Sverige förlorade en resurs.