Precis som många andra här på forumet är jag väldigt intresserad av finans, ekonomi och investeringar. Tyvärr fanns inte det intresset när jag valde branch att jobba i. Jag har varit officer i Försvarsmakten större delen av min karriär och är nu mellanchef på ett företag inom försvarsindustrin och pluggade datavetenskap och mjukvaruutveckling på universitetet. De medarbetare jag är chef över är alla utvecklare och jag jobbar själv mycket med mjukvarurelaterade projekt.
Jag har funderat över att försöka byta över till finansbranschen så småningom, men jag skulle vilja fråga er som jobbar inom branschen hur ni trivs. Jag gissar att vi är flera på forumet som gärna hade bytt branch, men det kan vara svårt att veta vad som krävs.
Vad jobbar du med?
Trivs du?
Ålder och lön
Baserat på den info jag angivit, vad tycker du är det bästa sättet för mig att byta över till finansbranschen? Vilken typ av jobb? Är det omöjligt utan en examen inom finans?
Jag har tre anledningar till att jag överväger att byta branch:
Högre löner inom finansbranschen (eller?)
Möjlighet att lära mig saker som jag kan ha nytta av privat (eller?)
Prova nåt nytt
Jag är 31 år, ca. 60k/mån just nu. Bor i storstad.
Jag arbetar som gruppchef på en start-up med inriktning privatekonomi och tycker att är väldigt stimluerande. Då jag har sparande och investeringar som intresse privat är det roligt att arbeta med frågor man tycker är genuint intressanta.
Jag har haft min roll i drygt två år och tjänar ca 55k i månaden. Då jag är 26 och detta är min första arbetsgivare efter examen har jag inte så mycket att jämföra med. Men min uppfattning är att man tjänar bättre inom finans för motsvarande roll än vad man gjort i många andra branscher.
Personligen attraheras jag inte särskilt mycket av att arbeta på storbanker eller inom traditionell finans även om jag hört att lönerna ofta är ännu bättre på stora bolag, då dessa är även mer byråkratiska och trögrörliga. Om du inte enbart vill maximera lönen på kort sikt hade jag nog med tanke på din bakgrund rekommenderat att leta efter chefs- eller produktägarroller på något mindre, mer modernt uppstickarbolag i branschen. Låter som att du har en väldigt relevant bakgrund för många bolag!
Du verkar ha en bra bakgrund tycker jag och den bransch du är i (mjukvaruutveckling och IT) där finns det verkligen bra chanser att tjäna bra pengar, jobba inom en bransch som är ständigt under utveckling och där förändring sker extremt snabbt. Som du märker kanske är jag inom denna bransch.
Jobbar som teknisk säljare / lösningsarkitekt (väldigt kul och flexibelt jobb) åt en global mjukvaruleverantör. Trivs enormt bra.
34 år och 130k/mån + möjlighet till att överprestera.
Det jag vill säga bara är att det finns stora möjligheter att utvecklas och göra “karriär” inom IT branschen som också är en enormt föränderlig bransch - kolla bara på allt som händer inom AI just nu.
Med det sagt, skulle jag få rekommendera till mina barn vad att fokusera på när dom blir lite äldre så är det nog finans eller IT
Lycka till med vad du än bestämmer dig för Finansbranschen är garanterat en intressant bransch det med.
Tänkte egentligen bara kommentera på den här att det absolut inte är omöjligt, snarare tvärt om.
De flesta banker har redan hur många anställda som helst med sån typ av bakgrund så snarare ett plus med andra erfarenheter.
Om du inte vill ha nån slags expert-roll förstås.
Tack så mycket för era svar! Kul att höra att ni tror att jag har en bra bakgrund. Drömjobbet vore såklart ett jobb där jag har någon form av ledande roll, samtidigt som jag får jobba med mjukvara och finans. Jag ska hålla utkik!