Precis som många andra här på forumet är jag väldigt intresserad av finans, ekonomi och investeringar. Tyvärr fanns inte det intresset när jag valde branch att jobba i. Jag har varit officer i Försvarsmakten större delen av min karriär och är nu mellanchef på ett företag inom försvarsindustrin och pluggade datavetenskap och mjukvaruutveckling på universitetet. De medarbetare jag är chef över är alla utvecklare och jag jobbar själv mycket med mjukvarurelaterade projekt.
Jag har funderat över att försöka byta över till finansbranschen så småningom, men jag skulle vilja fråga er som jobbar inom branschen hur ni trivs. Jag gissar att vi är flera på forumet som gärna hade bytt branch, men det kan vara svårt att veta vad som krävs.
Vad jobbar du med?
Trivs du?
Ålder och lön
Baserat på den info jag angivit, vad tycker du är det bästa sättet för mig att byta över till finansbranschen? Vilken typ av jobb? Är det omöjligt utan en examen inom finans?
Jag har tre anledningar till att jag överväger att byta branch:
Högre löner inom finansbranschen (eller?)
Möjlighet att lära mig saker som jag kan ha nytta av privat (eller?)
Prova nåt nytt
Jag är 31 år, ca. 60k/mån just nu. Bor i storstad.
Jag arbetar som gruppchef på en start-up med inriktning privatekonomi och tycker att är väldigt stimluerande. Då jag har sparande och investeringar som intresse privat är det roligt att arbeta med frågor man tycker är genuint intressanta.
Jag har haft min roll i drygt två år och tjänar ca 55k i månaden. Då jag är 26 och detta är min första arbetsgivare efter examen har jag inte så mycket att jämföra med. Men min uppfattning är att man tjänar bättre inom finans för motsvarande roll än vad man gjort i många andra branscher.