Carnegie bull. Svenska aktier med hävstång

Carnegie global plus har blivit populär. Med 140% hävstång. En krockkudde med dollar och liknande risk som en svensk indexfond,

Funderar därför på Carnegie Bull 150% hävstång mot Sverige.

Skulle man kunna använda den, men utan att öka sin risk i portföljen?

Exempel.

Jag önskar att ha 50% svenska aktier i min portfölj. Då räcker det att ha 33% i denna fonden. 33%X1,5 =50%.

De 17% som blir över, kan t ex köpa obligationer för. Då har jag inte höjt risken. Utan fått arbitrage. Ökad diversifiering.

Eller tänker jag fel?

Du tänker helt rätt!
Kolla även in WisdomTree Global Efficient Core som är en global 60/40 fond med 1,5x hävstång.

2 gillningar

Carnegie bull

I ett perspektiv på 10-15-20 år

Vad är den förväntade avkastningen på en sån här typ av fond per år?

Vad kan man förvänta sig av den fonden jämfört med en global indexfond? Högre avkastning? Lägre risk?

Ingen aning faktiskt. Tänkte bara att eftersom du hade tänkt lägga till räntor till portföljen.

1 gillning

Denna har väl samma inbyggda problem som xact bull för långsiktigt sparande? Att hävstången gäller intradag så långsiktigt finns en urholkningseffekt.

2 gillningar

Ställde frågan om det kan ske en tvångsförsäljning om marknaden viker tillräckligt mycket.

Det kan inte ske någon ”tvångsförsäljning” i Carnegie Bull. Detta skiljer Carnegie Bull från många börshandlade produkter som kan komma att likvideras om marknadens utveckling är ”tillräckligt” ofördelaktig. Dessa produkter har ofta en fördefinierad indexnivå vid vilken inlösen – eller ”knock-out” – sker.*

Carnegie Bull använder hävstång vilket innebär att fondens exponering är större än fondens kapital. Hävstången kan liknas vi en belånad investering i index. Förvaltningen av fonden innebär att belåningen justeras så att hävstången hela tiden ligger i ett intervall mellan 45 och 55 procent (detta gör att den totala aktieexponeringen ligger i intervallet 145 till 155 procent) . Förvaltaren av fonden kommer därför att öka belåningen vid indexuppgång och reducera belåningen vid indexnedgång. Detta är förklaringen till att någon tvångsinlösen inte kanske i Carnegie Bull.