Såg inget om detta så tänker jag tar upp det. Montrose släpper en ny ETF som låter rätt optimalt i mina öron då det verkar vara en kopia på AP7. Vad tror ni om denna? Nästa ETF att slå för global exponering?
Inte orkat räkna på det, men hur tror ni det blir med hävstång+hög avgift kontra ingen hävstång+låg avgift? Min nuvarande exponering mot MSCI World är på 0,05%
Finansieringskostnaden för hävstången anges till 3M STIBOR + 60 bps, som exempel cirka 3% just nu. Det är väl där man hamnar hos Avanza också om man själv belånar det hela till samma hävstång. Du slipper dock hålla koll på belåningsvärden och allt sådant. Du får dock inte något ränteavdrag för den inbyggda hävstången. Avgiften är förvisso något högre än motsvarande ETF:er utan hävstång men gratis courtage + ingen valutaväxling (om du handlar hos Montrose) är några bonusar som offsettar det litegrann.
Tycker om att Montrose lanserar en hel del spännande ETF:er, behövs mer på svenska marknaden. Ska nog testspara några hundralappar varje månad i aktuell ETF.
Finns forskning som pekar på att investering i “emerging” har en fet risk som inte är kompenserad för och att ha pengar där är lite lotteri. Först när ett land går upp i att bli “developed” (och egentligen omfattas av “World”) kan man lita på att man får en rättvis tillgång till marknaden.
Det är mer nyanserad än så, men jag köper det helt.
Jag är nyfiken på vad ni tycker om Montrose Global Leverage 125.
Min plan är att månadsspara långsiktigt i en global basportfölj med en tidshorisont på 10–20 år. Jag söker därför produkter som kan ge god avkastning över tid och komplettera ett indexnära sparande.
Montrose GL125 har väckt mitt intresse då den är hävstångsbaserad och globalt diversifierad. Ser man historiskt, har MSCI World Index i snitt bara haft två negativa börsår per decennium de senaste 50 åren – vilket gör att en produkt med hävstång, som denna, potentiellt kan överavkasta mot t.ex. LF Global Indexnära eller andra globalfonder, givet att man har uthållighet och rätt strategi.
Vad är era erfarenheter eller tankar kring produkten?
Hur tycker ni den står sig i en långsiktig portfölj?
Hur hanterar ni risk i kombination med hävstång över så pass långa tidsperioder?
Mitt tips är att läsa argument från @Zino och andra att förväntad avkastning inte är högre än för en obelånad global indexfond, pga högre volatilitetsförluster, avgifter och (dolda) räntekostnader.
Bara för att förtydliga slutsatsen i den långa diskussionen i den tråden så är det specifikt Carnegie Global Plus som har lägre förväntad avkastning än en obelånad global indexfond.
Jag gör även överslagsberäkningar för Avanza Auto 6 och Nordnet 125 (som motsvarar Montrose Global Leverage 125 både i hävstång och avgift) i tråden, och kommer fram till att dessa är bättre alternativ, men vinsten i förväntad avkastning är mycket lägre än vad man kan tro:
Nordnet 125 och Montrose Global Leverage 125 är alltså sannolikt de bästa alternativen av de populära hävstångsfonderna, men skillnaden i förväntad CAGR är <0,3%-enheter, till priset av 25% högre risk.
Jag skulle gissa att de ogillar de Kinekiska bolag som ingår på MSCI ACWI. Det är den klassiska debatt om ESG, försvar, kärnkraftsaktier, TESLA, tobaco, Kina osv.
På en tusenlapp försvinner 4 kr, 10 öre i avgift, 50 öre med din nuvarande fond. Så för att tjäna igen det på hävstången behöver du få ihop 3:60 med de 25 % (250 kr) extra, lånade pengarna. 3:60 på 250 kr är 1,44 %, så om den förväntade avkastningen är högre än så, är det värt det rent väntevärdesmässigt.
Om det är värt det när man räknar in den ökade volatiliteten är väl mer beroende på tycke, smak och investeringshorisont.