Tack för tipset om Nordnet! Kände bara till Avanza 6 sedan tidigare. Letar just nu efter ett långsiktigt sätt att på enkelt sätt med högre risk placera pengarna.
Finns några UCITS-ETF:er som ger en liknande hävstång:
Xtrackers MSCI World Swap UCITS ETF (XMWO) ca 1,25x exponering.
Lyxor MSCI World Leveraged (LUX) UCITS ETF Acc (LWRD) ca 1,25x.
BNP Paribas Easy MSCI World Leverage UCITS ETF (LWLD) också runt 1,25x.
Det är dock bra att komma ihåg att 125 % på pappret inte betyder 25 % extra avkastning över tid. Dels på grund av vol-drag (volatilitet + ombalansering) men även finansieringskostnaden (t.ex. SOFR-räntan) som äter avkastning. Den riskjusterade avkastningen blir därför oftast sämre än i en vanlig global indexfond, absolut förväntad avkastning inte särskilt mycket högre heller än en obelånad variant.
Men ja, generellt håller jag nog med om att dessa produkter inte är bättre än att köra värdepappersbelåning, och sannolikt inte ens bättre än en obelånad indexfond, om man inte hittar någon med en attraktiv avgift.
Terminer är också ett intressant sätt att jobba med hävstång. Jag har aldrig rört mig i den änden själv. (Jag är ju generellt feg med hävstång och har aldrig varit uppe i mer än 5 % belåning på mitt ISK.) Vore intressant att höra om någon har jobbat med terminer för att erhålla hävstång över en längre period.
Är slutsatsen att @Polyfalante hadde rätt? Att shape-kvoten är opåverkad om du lånar till den riskfria räntan och lägre om du lånar med högre räntesats. Detta oavsett om vi ser på en portfölj eller ett enskilt tillgångslag? Och påverkar det valet mellan hävstång på en faktorfond eller en globalfond?