Likviktat världsindex några tips?

Hej,

Jag har placerat en stora andel av mitt kapital i Avanza Global och Länsförsäkringar global index och belånat dessa i Avanza.

Jag försöker nu att finna en Etf och eller fond som är världsindex LIKviktat. ( Ser en risk i de stora amerikanska bolagen och vill minska den exponeringen )

Jag finner någon enstaka etf men den känns inte 100 för mig ( den har en avgift på 0,2 % oxh sen tillkommer ju transaktionskostnaden ) TKA vill jag ju helst skall ligga i nivå med Avanza Global

Är det någon som har tips tankar om likviktat världsindex, dessa tas tacksamt emot!

Ha en fin helg hälsar Per

Vet tyvärr ingen sådan fond. Men är det då en mindre risk att överexponera sig mot alla andra marknader som man måste göra om man ska undervikta USA? Vissa små marknader lär ju bli övervikta de med en ganska hög faktor om man ska likavikta.

Lika vikter mellan vad? Kontinenter? Nationer?

ta tex Läsförsäkringar Global index och likvikta deras innehav.

Denna likviktar tex SP 500 som jag förstår.

Menar du att det är likaviktat inom varje marknad samt därtill likaviktat mellan alla marknader också.

Isf kommer man få en portfölj med stor exponering till de marknader med flest bolag och till de branscher med först bolag.

Även om jag gillar tanken med likaviktade index/fonder så finns det en risk att man får en alltför sned exponering. Exempelvis kan man tänka sig att det finns fler bolag i branscher som inte ör konsoliderade och därför har sämre lönsamhet.

Ser fram emot allt följ tråden

Hej Limpan,

tack för input. Min grundtanke `lite teoretiskt kanske… " är att har vi ett värlsindex som är definerat med tex 1700 bolag så står nästan 7 st av dessa för 20 % av totalen idag. Vilka säkerligen har lyft upp världsindex rejält de senaste 10 åren…
Jag har läst en uppsats som kommit fram till att den riskjusterad avkastningen blir högst med likaviktat index. ( kan ju såklart beroav vilken period de jämfört )
Så jag skulle vilja placera en mindre del av min total i en likaviktat värlsindex och tänker då eg bara att ta de 1700 aktier och låta varje aktie får 100/1700 del i den likaviktade portföljen med de för och nackldelar som det innebär.
Jag kontaktade några av de “ledande” stora nischnbankerna och fick till svar att jag kunde goggla och leta själv… därav tänkte jag nyttja detta forum och se om någon har liknande ideer tankar och kanske hittat någon bra “billig” ETF. Den som jag länkade in tidigare i tråden verkar likvikta S&P 500 vill minnas att största aktien stod för 0,25 ( låter ju rimligt om 500 aktier får 0,2 i snitt så blir ju det 100 % ) Detta är ju dock inte världsindex och den var noterat i EURO avgift 0,2 % men sen tillkommer ju transaktioner vilka kan vara betydande? Jag tänker att även ett världsindex utifrån värde också är “felviktat” från början så dessa 2 kombinationer borde ge lite olika samvariationer och därigenom sänka risken.
Synpunkter tas tacksamt emot och känner någon till bra ETF:er så tas dessa tips tacksamt emot. ( Jag har främst kollat på Nordnet och Avanza )
Hälsar Per

Jag har denna!
Vaneck sustainable world equal weight (TSWE)

Det låter som att L&G Gerd Kommer Multifactor Equity UCITS ETF (GERD) kan vara intressant för dig.

Se diskussion i denna tråd:

1 gillning

Är det Avanza som trollar med oss, eller vad hände i september 2021?

Gå in på Vaneck.com, så kan du se fondens utveckling sedan den startades.
:blush:

1 gillning