Likaviktad indexfond eller multifaktor fond?

Tjo,

Har mestadels av min portfölj i marknadsviktade indexfonder

I ett försök att minska storbolagskoncentrationen något och sprida riskerna har jag bla ca 5% av min portfölj i Storebrand Global Multifactor A SEK.

Börjar dock bli lite sugen på att byta Multifactorfonden mot Xtrackers S&P 500 Equal Weight UCITS ETF 1C som kör kvartalsvis ombalansering av alla företag till 0,2% vikt. Gillar bland annat att den ger en bredare exponering mot fler branscher samt att den också domineras av medelstora företag då min portfölj idag till största delen består av jättar och småföretag.

Förvisso har den i jämförelse mer koncentration till US men istället billigare avgift samt ingen “aktiv” förvaltning.

Vad tror panelen?

1 gillning

Hade hellre väntat in Avantis nya faktor ETFer som troligtvis släpps nu i höst om du ändå ska gå över till ETF.
Skulle vara väldigt tveksam till att kalla Xtrackers S&P 500 Equal Weight UCITS för en multifaktorfond dessutom, vilka faktorer menar du att dom viktar mot?

What? Wait! :slight_smile: Måste uttryckt mig otydligt. Har inte påstått att Xtrackers är en Multifactorfond.
Min frågeställning handlar alltså om att byta FRÅN en mer utpräglad faktorfond till en likaviktad index ETF. Alltså valet står mellan två helt olika typer av fonder/ETFer med likheten att ingen av dem är marknasviktad indexfond :slight_smile:

Aha, my mistake, läste slarvigt i rubriken.
Hade fortfarande väntat på Avantis :wink:

Om någon är intresserad av likaviktade globalfonder så kan jag tipsa om denna alldeles nyöppnade ETF:

Invesco MSCI World Equal Weight UCITS ETF Acc - MWEQ.

Finns på Nordnet i alla fall, och har 0,1% per innehav.

2 gillningar

Källa: https://www.msci.com/documents/10199/255599/msci-world-equal-weighted-index.pdf

Intressant att indexet haft liknande utveckling som vanligt globalindex fram till 2018/2019, och att det sedan dess har underpresterat. Vad var det som hände?

1 gillning

De senaste tio åren har det börsvärdesviktade S&P 500 index överträffat det likaviktade indexet i fråga om avkastning. Det beror till stora delar på att S&P 500 index tenderar att ha en större exponering mot de absolut största bolagen och en stor andel teknik- och kommunikationsbolag, som varit populära att köpa hos investerarkollektivet de senaste tio åren.

Samtidigt har mindre och medelstora bolag som utgör en större andel av det likaviktade indexet haft en svagare avkastning särskilt de senaste två åren.

Lyfter vi blicken och ser på avkastningen för de senaste 15 till 20 åren, är avkastningen mellan indexen i princip likvärdig med en marginell fördel för S&P 500 Equal Weight Index.

Ovan kommer härifrån: Storbolagsrisk talar för likaviktat index | Placera

1 gillning

Jag är nog inte tillräckligt kunnig för att spekulera i detta. Det verkar ju börja innan “Coronakraschen” 2020. Kanske någon annan vet mer?

Mitt primära mål just nu är att försöka hitta “äkta” likaviktade fonder, för att kunna flytta över något av sparandet från de vanliga marknadsviktade, och därmed högkoncentrerade, globalfondererna.

Är det smart? Det vet jag inte, men det känns inte bra i magen att ha allt i fonder med 65-70% USA, där 6-7 bolag står för 25%, eller vad nu den aktuella siffran är.

Jag kan ta lite lägre avkastning i utbyte mot sinnesfrid.

Edit: Såg just att GetOut gett ett bra svar.

[Edit, lägger som svar, då posten är låst]:
Det är 0,2%, inte 0,1%, per innehav. Mittåt.