Skulle vilja bolla med forumet kring potentiella fonder/indexfonder med något lägre risk och lägre volla än en vanlig global indexfond (t ex Storebrand Global All Countries). I denna diskussion är robotar såsom Lysa och Avanza Auto inte intressanta att dryfta.
Har nyligen fått in en större summa pengar som ligger och väntar på ett alldeles för överfullt sparkonto. Min portfölj ser ut så här just nu:
Tanken är att även införa Avanza Auto 3 inom något år eller två i samband med övergång till ett mer hobby- och fritidsliv. Men det är en annan och senare diskussion.
Fram tills dess vill jag dock dryfta med forumet om ni känner till några hyggligt billiga globala fonder med lägre risk än en väldiversifierad global indexfond (såsom Storebrand ovan) att komplettera min portfölj med. Kanske finns det inga vettiga alternativ? Letade runt lite på Avanza och hittade nedan, kanske kan den vara något?
Handelsbanken Gl Hi Div Lo Vol Cr A1 Sek (avgift 0,73%)
Lägsta risk i en aktieportfölj är att äga hela marknaden marknadsviktat till så låg kostnad som möjligt.
Vill du minska risken ytterligare blandar du in andra tillgångsslag som räntor eller tar steget till en Allvädersportfölj.
Ja, så kanske det är…letar nog efter en produkt som inte finns. Att smeta ut beloppet i befintlig portfölj är väl det vettiga. Alternativt redan nu börja pytsa in i Avanza Auto 3.
Låg volatilitet (minimum volatility) är faktiskt en populär faktor som det finns en hel del forskning på. Mycket tyder på att det ger signifikant högre riskjusterad avkastning jämfört med marknadsvikt, men lägre absolut avkastning.
MSCI har ett minvol-index som kan vara intressant att posta här:
Indexet skapades 2009 men MSCI har simulerat data sedan 1988. Vi ser att riskjusterad avkastning sedan 1988 är högre, max drawdown lägre, och absolut avkastning faktiskt högre (CAGR 8,45% vs 8,19%). De senaste 5-10 åren, när aktier gått generellt väldigt bra, underpresterar dock minvol rejält jämfört marknadsvikt.
Handelsbanken Gl Hi Div Lo Vol Cr A1 Sek - sämre, eftersom den begränsar urvalet till högutdelande, också dyr (avgift 0,73%)
Känner man sig bekväm med ETF:er finns följande:
Xtrackers MSCI World Minimum Volatility (XDEB) - bra, följer indexet jag länkar ovan, billig (avgift 0,28%)
Den enda fond jag personligen hade övervägt är XDEB. Om vi räknar med kostnad för valutaväxling + courtage på totalt 1% för ett köp och ett sälj så tjänar man på att välja denna framför Storebrands fond efter 3 år.
Om vi jämför med kostnaden för en marknadsviktad globalfond blir det dock mycket tveksammare om det är värt det. Ett billigare sätt att minska på risken är ju helt enkelt att dra ned på aktieandelen eller lägga till andra tillgångsslag, såsom nämnts i tråden.
Jag hade utan tvekat gått på att mixa in andra tillgångsslag, mestadels räntor. Du kan få högre riskjusterad avkastning än marknadsviktat index (men lägre absolut avkastning).
Storebrand global multifactor A i sek 0.40%
Kanske ej efterfrågad i denna tråd men ev. Ett dyrt sett att dra ner mag7 exponeringen om man är orolig över den samtidigt kan man låtsas som att man kör faktortilt.
Tror det är innan transaktionsavgifter så lägg på 0.02% ish?
Har inget vettigt att komma med i sakfrågan men ställer mig lite avvaktande själv ur mitt personliga perspektiv