Portfölj hos Montrose - Bästa fonderna?

Filurar på om det är värt att byta till Montrose. Har försökt leta reda på lite breda indexfonder i de kategorier jag använt tidigare. Vad säger ni, är det här de bästa inom varje kategori, om jag söker så breda, billiga fonder som möjligt?

Kan man se avvikelse från index/aktiv risk/tracking error på Morningstar? Eller en snabbare hemsida…

Kategori Värdepapper Antal innehav Avgift
Global DNB Global Indeks 1302 0,16%
Globala småbolag Vanguard Global Small-Cap Index Fund USD Acc* 3962 0,52%
Sverige Storebrand Sverige A 135 0,16%
Tillväxtmarknader Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A 885 0,34%
Guld Wisdomtree Core Physical Gold ETC** (London) 0,12%

* Växlingsavgift 0,12% (f.n. 0,30%)
** Växlingsavgift. Courtage 0,15%, min 1 kr.

Handelsbanken Global Småbolag:

Vanguard Global Small-Cap:

Här är en fondlista (ej ETF eller ETC):

Eftersom Montrose har förmånliga 0,10% i courtage/valutaväxling kör jag enbart ETF i min nya portfölj där. Avgifterna är inte nödvändigtvis lägre än tex i DNB Global Indeks, men man får större bredd i innehaven och slipper ESG-screening på riktigt.

Vanguard FTSE All-World UCITS (VWCE) är basen för mig med 0,24% avgift och 3618 innehav. Marknadsviktad på riktigt med ett rimligt antal innehav, även om det inte är precis alla.

Sen kör jag andra delen globalt i AVWC Avantis Global Equity med 0,26% avgift och en systematisk screening mot Fama French-faktorer (Momentum, värde osv). Men det är ju eg överkurs.

Småbolag får jag också via Avantis. AVWS Avantis Global Small Cap Value med samma inbyggda faktor-screening. Tyvärr 0,48% avgift men SCV är alltid dyrare, och det blir ju mer transaktioner när det ska omsättas lite mer i fonden.

4 gillningar

Kör också ETF på Montrose. Med lägsta courtage ska dock minsta affär överstiga 19 tkr för att courtagekostanden inte ska bli högre än 0,1 %

Global kör jag WEBN med 0,07 % avgift. Med courtage och valutaväxling på 0,2 vid köp och eventuell försäljning så tar det ca 4:a år för den att bli billigare än DNB med 0,16 i avgift. Den är dessutom klart bredare än DNB men inte riktigt lika bred som VWCE

Mhm WEBN är också en värdig utmanare man kan gå all in i. Fin avgift. Jag har en slatt i den.

Men utöver att den har ca 1 300 färre innehav så är den nyare och mer obeprövad. Den skulle eventuellt kunna läggas ner på sikt och i så fall åker man ju på transaktionsavgifter.

VWCE har ofattbara 16 987 MEUR i förvaltat kapital och WEBN 172 MEUR :sweat_smile:

Om vi hjälps åt på RT så kanske vi kan stoppa in några miljarder för att den ska få fortsätta :wink:

2 gillningar

Klart mindre fond till värdet med 172 mEuro. Men jag berömmer risken för nedläggning som ganska liten den återinvesterade förvaltas tillsammans med den utdelande. Den utdelande har identiska innehav men har ett värde på 1946 mEuro vilket inte är gigantiskt men tillräckligt stort för att jag bedömer risken som hanterbar

Tack för de intressanta tipsen!

Så den är alltså global + tillväxt? Som Storebrand Global All Countries? (Ser lik ut på regionsfördelningen :slight_smile: )

Tänkte att 0,15% courtage plus 0,12% växling inte gör något om man bara gör en insättning och ett uttag över tio år på en given summa. Tänkte att det blir 2\cdot\frac{0,15\%+0,12\%}{10} = 0,054\% på 10 år, vilket skulle ge en avgift på 0,0054% (dela med 10) eller 0,0055% (tio-roten: 1-(1-0.054)^\frac{1}{10}) per år. Men jag kan tänka fel :sweat_smile:

Mycket intressant!

Andelarna i WEBN såg lite billigare ut också :sweat_smile: . Undrar om de kommer få till månadssparande i ETF:er.

Russia today :thinking:

1 gillning

Vad menar du?

2 gillningar

Haha, vet inte hur jag tänkte :man_facepalming: .

Så om man skulle putta in 500 kr så blir det ca 4% i avgifter, motsvarande 0,8%enheter extra i årsavgift på 10 år :sweat_smile:. Och ah, en andel kostar visst 1263 kr.

Vanguard Global Small-Cap kommer undan det, då den är en fond. :sweat_smile:

Uppdatering:
VWCE verkar inte ha någon motsvarande fond, men Vanguard har developed world. Gäller bara att lista ut vilken man ska be om:

Kanske Vanguard ESG Developed World All Cap Equity Index Fund EUR Acc.

Eller nu ser jag att Montrose har Vanguard Global Stock Index Fund USD Acc.

För Amundi visste jag inte riktigt vad jag skulle söka för att inte få för många träffar. All world gav dock inga.

Trevliga fonder, surt bara att Vanguard har minsta köp på 2000 kr och Lf tillväxt 500 kr.
Verkar som många fonders hos Montrose har höga minsta köpbelopp.

1 gillning

Kan man tänka sig ETF:er slår jag ett slag för:

• SPYI - SPDR MSCI All Country World Investable Market UCITS ETF (Acc) som kostar 0,18%. Den innehåller 3900 företag, både EM och småbolag. Ett enkelt och billigt sätt att investera i marknadsfaktorn helt enkelt, speciellt om man inte gör så mkt affärer :slight_smile:

Vill man ha Sverige bias kan man komplettera med:

• OM3X - iShares OMX Stockholm Capped UCITS som kostar 0,14%.
2 gillningar

Intressanta ETF:er!

Vore sjyst om Montrose fixade månadssparande i ETF:er.
Verkar som de sprängt tidsgränsen att leverera månadssparande i vanliga fonder (H1 2025).