Tillväxtmarknadsfond Montrose

Vilken tillväxtmarknadsfond ska jag välja på Montrose?

Vill att den inkluderar så många bolag som möjligt. Så fondbolag som exkluderar vissa bolag pga hållbarhet är jag inte lika intresserad av.

låg avgift och index är viktigt.

Kommer stå för ca 10-12% av min fondportfölj

tack på förhand!

Vänligen Kenny

Jag tänkte föreslå Länsförsäkringar Tillväxtmarknad, men de exkluderar nog. 885 bolag sist jag kikade.

I samma tråd föreslogs även en ETF: Portfölj hos Montrose - Bästa fonderna? - Nr 12 av GetOut

SPYI - SPDR MSCI All Country World Investable Market UCITS ETF (Acc) som kostar 0,18%. Den innehåller 3900 företag, både EM och småbolag. Ett enkelt och billigt sätt att investera i marknadsfaktorn helt enkelt, speciellt om man inte gör så mkt affärer :slight_smile:

1 gillning

Tack! Känns som ett bra alternativ

Hittade även denna på Montrose:

AMUNDI PRIME ALL COUNTRY WORLD UCITS ETF ACC

billigare.. men ganska nystartad, vad tror du om den?

har du förslag på ETF för sverige ifall man vill köra lite Home bias? Typ 10-15% övervikt sverige..

Det är en bra och billig ETF om du vill ha tillväxtmarknader redan inkluderat i globalfonden.

Speciellt när det är en ETF som innebär en del transaktionskostnader är det tacksamt om den rebalanserar sig själv och kan köpas i större poster.

Det är flera på forumet som äger den.
Även jag.

När det gäller Sverige vet jag inte om det finns någon ETF som är billigare eller bättre än t.ex. Plus allabolag Sverige index som är en vanlig aktiefond.