Montrose går all-in på svenska ETF:er

Montrose lanserar en månadsutdelande global ETF (baserat på MCSI World, avgift 0.44%) och fler svenska ETF:er är på G.
Vad tror ni om det, flipp eller flopp?
https://www.montrose.io/etf

Fler kommer inom kort:
“Det här är bara början. Första ETF-noteringen i Sverige på 5 år – och fler är på väg. Håll i hatten!”

9 gillningar

Ointressant för mig iaf.

10 gillningar

Det är bra att man slipper valutaväxlingsavgift (och courtage om man handlar via Montrose). Twisten på denna ETF är covered call strategin, dvs att man säljer köpoptioner på underliggande aktierna i portföljen. När man säljer optioner erhåller man en premie som ger ytterligare avkastning till portföljen. Nedsidan är om portföljens värde överstiger optionernas lösenpris, vilket leder till att man inte får ta del av den överskridande uppgången. När portföljens värde är påväg ner så får man en liten krockkudde via optionspremierna. Det dåliga scenariot är när portföljen kraschat och det sker en våldsam rekyl uppåt. Då missar man delar av återhämtningen.

Skulle säga att ETF:en är bra så länge marknaden inte svänger jättemycket. Frågan är om strategin leder till högre avkastning i långa loppet? Kommer premierna väga upp den missade avkastningen vid våldsamma uppgångar?

3 gillningar

Endast på grund av avgiften eller av något annat skäl?

Högst sannolikt inte högre avkastning i det långa loppet. Möjligtvis mer stabil och/eller riskjusterad avkastning.

I övrigt känns det som kopior på JPM’s ETF-upplägg, möjligtvis med skillnaden att viktningen av innehaven ser lite annorlunda ut jmf med JPMs NAsdaq-ETF som har större (mer indexnära) vikt för de stora innehaven.

1 gillning

Mycket intressant fond med covered calls, kör en hel del covered calls på mitt konto hos amerikansk bank, tyvärr är optioner i Sverige alldeles för dyra att handla med och har för låg volym för att vara bra. Är ett stort fan av Montrose, handlar en del amerikanska aktier där pga den låga valutaväxlingsavgiften. Bra med konkurrens överlag. Har inte än bytt helt från Avanza till Montrose, får se vad mer för spännande de lanserar.

Avgiften på 0,44% kompenseras ju till viss del av avsaknad av valutaväxling (dock växlas ju pengarna “inne” i fonden, men säkerligen till en lägre avgift än vad man själv skulle kunna få till). Enligt FAQ:en sätts strike-nivåerna på i snitt 4,59% över aktuell kurs, så vid en månatlig uppgång över detta förlorar man avkastningen därutöver, frågan är om premierna alla övriga månader kompenserar för detta.

Tittar man på ETF:en SPY och vad man får för premie för att en månad ut sälja en köpoption på cirka 4,59% över aktuell kurs (611,45) så är det på strikenivå 639 totalt 0,54 i premie. Om vi antar att volatiliteten alltid är densamma (just nu väldigt låg) så blir det 6 per år, alltså 1% extra absolut avkastning. Däremot vid kraftiga fall där man kan förvänta sig att det till sist kommer en kraftigare uppgång så blir ju volatiliteten också väldigt mycket högre vilket ger högre premier vilket till viss del kan kompensera för att optionerna blir inlösta.

Tillägg: Ser nu att Montrose själva säger att premierna ska stå för 4% av direktutdelningen per år, alltså förväntar de sig än högre premier än ovan nämnt.

2 gillningar

På sikt förväntas en sådan fond underavkasta och förväntas även ha lägre riskjusterad avkastning än en ren indexfond.

Men i marknadsförhållanden som är gynnsamma för covered calls kommer den gå bra. Att förutspå framtida marknadsrörelser är dock extremt svårt.

Se exempelvis Episode 251: Covered Calls (Plus Robin Powell and Jonathan Hollow on How to Fund the Life You Want) — Rational Reminder för en längre diskussion om covered calls-strategier.

3 gillningar

Intressant ETF, dock är det synd att den inte följer ett rent index med fysisk replikering. Själv hade jag även föredragit en ackumulerande fond istället för utdelande. Jag hoppas däremot att det här får övriga förvaltare att också starta sina egna svenska ETF:er. :slight_smile:

3 gillningar

Jag förstår inte riktigt hur de ska åstadkomma en direktavkastning på marknadsförda 6% samtidigt som de följer MSCI World, känns som en motsägelse när man tittar på innehaven.

Edit: Upplägget i sig med covered call förstår jag, men det känns som en stark förhoppning snarare än en realitet om jag ska förtydliga vad jag menar.

1 gillning

0,44% för en ETF

Ska de gå bakåt i utvecklingen ?

3 gillningar

Detta är i stort sett en kopia av iShares World Equity High Income UCITS ETF. Fast billigare och i SEK. Så det är ju trevligt om man har behov av en covered call ETF på global index. Men om man inte behöver utdelning så är det bättre att hålla sig till en vanlig indexfond/etf.

1 gillning

Värt att nämna att Montrose även kommer släppa en global index ETF med 1.25x hävstång för oss som inte är målgruppen för denna utdelnings ETF. De berättar mer i sin youtube video https://youtu.be/QyTqz0k0hTA?si=lxiqLXkdt6dgCbbC

5 gillningar

Blir mer och mer intresserad av Montrose. Avanza/Nordnet hänger ju inte alls med. Fortfarande hög valutaväxling och courtage (som man dessutom bara kan ändra en gång per dag). De har klagat på gammelbankerna men nu blivit en del i den gruppen. Avanza lanserar främst dyra aktiva produkter med höga avgifter. Om de inte gör gör en översyn av sina avgifter för att matcha Montrose så kommer det bli en flytt.

3 gillningar

Hade först tanken att parkera lite kassa där men den säljs nog inte utan courtage och utifrån logiken att man får största delen av avkastningen på enstaka dagar per år med stora uppgången så tror jag att ETFn underpresterar konstant.

En ETF för den som har några miljoner i kapital och prioriterar utdelning och stabilitet över avkastning.

Info när den finns på Avanza?

Jag noterar att den finns synlig hos Nordnet men Avanza är lite sega verkar det som.

Nej, men kanske Avanza bojkottar den…

Den ligger inne nu på avanza men det går inte att köpa dock.

2 gillningar

Fonden med månadsutdelning ligger också på över 1500 bolag. Vågar placera en del av bufferten här.

Kul att se att Montrose kliver in på ETF-marknaden – det behövs verkligen i Sverige!

Har kollat både deras YouTube-klipp och lyssnat på podden om fonden. Den verkar intressant – sannolikt kommer den att underprestera jämfört med en global indexfond, men samtidigt ge en mer stabil utveckling vid nedgångar. Jag flyttar hela min buffert från vanligt sparkonto till denna ETF.

Ser fram emot deras kommande ETF med 1,25x hävstång som ska följa MSCI World!