Amundi Prime All Country World | Nystartad aktieindexfond, ej ESG samt återinvesterande utdelningar

Hej forumet,

Nu har franska kapitalförvaltaren Amundi startat en ny variant av aktieindexfond för dom utvecklade + tillväxtmarknaderna. Med medelstora & stora aktiebolag i sig, uppåt 3500st inom kort. Dess utdelningar återinvesteras i själva fonden! Vad tror vi om den?

5 gillningar

Är det nordnet som gäller för att slippa courtage eller vilken plattform är bäst att handla ETFer på? Aldrig köpt en ETF men denna kan jag tänka mig

Inom Sverige ja troligtvis! Men låt oss utforska denna fond istället för att grotta ner oss i avgifter och skatter etc. Finns ju andra intressanta ting att diskutera om den!

1 gillning

Kul med fler billiga alternativ, men för mig blir det en tumme ned …

• Ingen exkludering av smutsiga bolag som inte tar nåt ansvar för planeten
  • courtage, valutakostnad, spread etc. Jag vill kunna byta fond om ett år utan att gå med förlust
4 gillningar

Ironiskt nog så leder exkludering av dessa bolag ur fonder till att dom smutsar ner planeten ännu mer än vad som hade gjort om man investerade i dom och som ägare påverkade dom i rätt riktning. Är bara ren och skär greenwashing att sälja ESG produkter, dessutom blir förväntad avkastning sämre.

16 gillningar

Jag gav min åsikt av fonden.

ESG vara eller icke vara finns det andra trådar om

https://www.nature.com/articles/s41598-024-61353-3

1 gillning

Detta är indexet som den här aktiefonden följer:

Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap USD Index TR

The Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap USD Index TR is part of the Solactive Global Benchmark Series which includes benchmark indices for developed and emerging market countries. The index intends to track the performance of the large and mid cap segment covering approximately the largest 85% of the free-float market capitalization in the Global Markets. It is calculated as a total return index in USD and weighted by free-float market capitalization.

1 gillning

Nja vet inte riktigt får väl stänga ner den kanske?!

2 gillningar

Kan någon moderator arkivera/radera denna forumtråden tro?!

Mvh / Stefan

Jag har väldigt svårt att se några större nackdelar med denna. Bred exponering, låg avgift och registrerad på Irland.

Kommer att köpa den.

Den enda nackdelen i sammanhanget är storbanken Avanzas avgifter.

3 gillningar

Ping @moderatorer slå ihop med denna: https://rikatillsammans.se/forum/t/amundi-prime-global-all-countries-world-ny-fond-utan-esg-samt-0-07-i-avgift-per-ar

1 gillning