Corona pandemin över i December… men är det 2021, 2022 eller 2023?

En jobbig grej jag funderat på ett tag. Semi-doom-and-gloom :slight_smile: som jag undrar över hur andra resonerar kring.

Vi har nog alla räknat med att pandemin är så gott som över till slutet av året. Jag har åtminstone gjort så och det känns som börsen definitivt gjort det Även experter i Sverige pratar om det.

Men jag har börjat tveka efter att ha läst och lyssnat, inte minst vad WHO talar om: ”No one is safe until everyone is safe”.

Alltså att ju fler som får Covid desto större risk att viruset muterar till något mer smittsamt, mer dödligt och/eller något som varken vaccin eller tidigare sjukdom/antikroppar kan motverka. Vaccin nationalismen har inte direkt hjälpt - ”no one is safe until everyone is safe”.

Vi har nu återigen ”all time high” i antalet fall globalt. Över 800 000 nya fall per dag vilket är mer än i Dec/Jan. Worldometer har bra data.

Just nu är det Indien som framförallt driver detta. Där har också ett antal nya mutationer identifierats senaste tiden. Ingen vet om det är de nya mutationerna som driver den exponentiella ökningen av fallen, eller för att Narendra Modi förklarade att segern mot Covid var nära, så man öppnade upp, tillät enorma religiösa sammankomster och håller politiska val i flera delstater med stora folksamlingar.

Den mest omtalade mutationen är den så kallade dubbel mutationen B.1.617 och senaste dagarna pratas det om B.1.618 också kallad N440K som nu verkar spridas i rasande fart i de södra delstaterna enligt vänner i landet. Den senare mutationen sägs preliminärt vara minst 10 X mer smittsam, men det är såklart mycket preliminära data.

New York Times skrev om varför situationen i Indien är ett globalt hot. Lite på samma tema som man tidigare skrivit om den stora spridningen i Brasilien, som också betraktas som ett globalt hot mht mutationer.

McKinsey publicerade denna artikeln om alla ”ins and outs” vad som kan hända i pandemin med de olika typerna av risker. Det är inte enbart nya mutationer, utan även frågetecken hur länge immunitet varar.

Kanske det är så att vi fortfarande är i 1a vågen som bara dragits ut eftersom vi globalt varit duktiga på att stänga ner och begränsa framfarten hos viruset.

Finns risken att vi egentligen står inför den riktiga 2a vågen? I fallet med Spanska Sjukan var så mycket värre än 1a vågen. En intressant artikel från Smithsonian.

Så, frågan är om vi tagit ut segern i förskott - speciellt då börsen - där man kan undra vad som händer om vi får leva ytterligare 1-2 år med en pandemi och hur det påverkar ekonomin, företagen och samhället.

Jag tror inte att världen går under, utan vi kommer att fixa det, men frågan är om vi varit lite överoptimistiska?

Hur tänker du?

PS: Själv har jag inte tagit någon action. Samma plan, samma portföljer, samma månadssparande. Men visst känns det lite otäck tycker jag :slight_smile:

Den stora frågan tycker jag är huruvida en pandemi av det här slaget verkligen är ett slag mot ekonomin? Psykologiskt ja, och ökade arbetslöshet på kort sikt ja, men samtidigt måste människor fortsätta leva. Jag skulle inte betta på flygbolag i nuläget, men i övrigt ser jag inte ytterligare utbrott som något nödvändigtvis negativt (frånsett möjligen en kortisktig dipp som förra året). Pandemin har ju också inneburit möjligheter: läkemedelsindustri, digitalisering för att kompensera för distansarbete osv. Konsumtionen förändras, snarare än minskar?

Klas Schab och co. på world economic forum sitter garanterat och hurrar på när ekonomin går i stöpet. En ekonomisk härdsmälta kommer ge omständigheterna som krävs att driva igenom The Great Reset.

“You will own nothing, and you will like it”

@JFB Fear is easy to sell. Själv försöker jag reducera tid jag lägger på att läsa nyheter. Det gör mig ingen större nytta. Det mesta är negativt. Nyheterna kan vara minst lika dödliga för en känslig själ.

Jag upplever att det är väldigt svårt att sia om något. @carolinebolmeson som ju faktiskt är mikrobiolog sa redan förra året att det här kommer att pågå i ett par år. Det verkar ju (tyvärr) stämma. Jag tror att vi kommer att komma i ett “normalläge” där det blir en ny business as usual. Om vi tar börsperspektivet så är det ju plötsliga överraskningar som den inte gillar.

Just nu upplever jag att det är en del “negativa saker” på horisonten som alla pratar om som t.ex. låga räntor, inflation, pandemi etc. Det är ju “know unknowns” och därmed inte något som kommer påverka börsen i någon större drag. Problemet är ju de “unknown unknowns” tänker jag.

2 gillningar