När förra kraschen i april 2020 så var jag några dagar sen med att sälja av och förlorade endel inför mitt husköp men i efterhand så klarade man sig bra ändå. men man kunde haft mer pengar till att renovera direkt och det grämer man sig lite över men det är glömt nu
Så nu när den nya mutationen är igång så undrar man om man ska sälja nu när det börjar bli oroligt eller ska man ha is i magen?
Denna gång är jag inte beroende va pengarna utan de kan sitta där de sitter och rida ut stormen så att säga.
Jag har mitt sparande i fond swedbank robur all komplett.
Såhär kommer du att få svar (lite med glimten i ögat):
Läs först här -länk- (frågan diskuterad tidigare)
Behöver du inte pengarna inom 10 år - sitt kvar i båten - ( det går inte att tajma marknaden)
Har du kortare sparhorisont har du för stor risk med allt i aktiefonder. (10%/år-regeln)
Varför en så dyr fond? ( tittar man cirka 7 år tillbaka har den presenterat ungefär som en mix av 30%LF Sv idx och 70% LF Glob idx - med 1% årlig högre avgift. Swedbank tackar för ditt bidrag)
Både ECDC och WHO var ganska tydliga med att vi inte vet vilken effekt B.1.1.529 kommer att ha men att det just nu är som mest viktigt att fortsätta med beprövade folkhälsoåtgärder.
Håll avstånd och undvik trängsel.
Använd tättsittande masker inomhus och i trånga utrymmen.
Vädra och ha bra ventilation inomhus.
Upprätthåll god handhygien.
Arbeta hemifrån i den mån det är möjligt.
Fortsätt vaccinera i alla grupper som vaccinen är tillgängliga för.
Inget av det här är ju egentligen något konstigt utan de åtgärder som vi redan är vana vid kommer att fortsätta. De som har hunnit gå tillbaka till sina arbetsplatser kommer att få gå hem igen. Hushållen kommer att fortsätta spendera. Ekonomiska stödåtgärder kommer att fortsätta.
Det finns en hel del oroande virologiska och epidemiologiska frågor, situationen är definitivt allvarlig och det finns utbredd fara för människors liv och hälsa som kommer att behöva tas på allvar. Än så länge ser jag dock ingen direkt anledning till att just börsen på lång sikt kommer att påverkas negativt av detta.
En liten korrektion var ganska väntad, jag tror dock inte att man ska dra för stora växlar på det som hände. Världen är förberedd och “överraskningsmomentet” är begränsat, de tär ofta detta som får Mr Market att fega ut och toksälja, likt Mars 2020. Vi gjorde ingenting speciellt i fredags (mer än att shoppa lite) trots att vi tappade sexsiffrigt i börsvärde på vår portfölj. Jobbiga pengar som försvann, men man måste ha i åtanke att detta är småhack i kurvan och långsiktigt går börsen upp. Närmar man sig tiden då pengarna ska användas, ja då ska de inte vara på börsen, och då slipper man oroa sig för dylika nedgångar/korrektioner.
Köpte en del ocykliskt igår t.ex. Swedish Match och lite bank. Det var nog allt. Sov gott också, inget magont då vi har stabila bolag och fonder i portföljen.
Vad har vi för belägg för det här rådet egentligen?
Det finns länder där mask har varit obligatoriskt på många ställen, t.ex. USA, som ändå har många döda och det finns länder där användande av mask inte har varit särskilt utbrett, t.ex. Norge och faktiskt även Sverige, som ändå har klarat sig ganska bra jämfört med många andra.
Användande av mask är överskattat. Att hålla avstånd är viktigt.
I en nyligen publicerad review i British Medical Journal drar man slutsatsen att det tycks som att handtvätt, ansiktsmask och avståndshållande ger lägre smittspridning. Länk
Tänkte det kunde passa att länka till lite vetenskap i denna evidensinriktade community.
Tack för länken. Texten var lite för lång för att jag riktigt skulle orka ta till mig allt så jag vet inte riktigt allt de kom fram till.
Det som jag tänker om användning av mask är att alltför många använder masken på fel sätt och att många som använder mask då istället inte håller avstånd. Under de förutsättningarna tror jag att det är dåligt att säga att alla måste använda mask.
För att svara på trådens fråga så tror jag inte att den nya mutationen behöver ha någon större inverkan på börsen. Om det visar sig att den är väldigt smittsam och också väldigt farlig, vilket jag inte tror är visat (än), så blir det nog stora ras.
Att många blir smittade behöver inte vara ett stort problem om de inte också blir väldigt sjuka.
Det var ju även han, den svenske smittskyddsläkaren, inne på: Ett välmuterat virus är ofta inte så lyckat heller. Effektiviteten i smittkedjan minskar om det antingen är för farligt eller för svåröverfört.