Dags att be Tegnell om ursäkt?

Facit från pandemin:

Sverige hade den lägsta överdödligheten i hela EU

Vad har ni för tankar? Är det dags att be om ursäkt till Tegnell?

20 gillningar

Om ursäkt för vad? Han var ju värsta hjälten i många ögon?

Mitt intryck var knappast att han fick särskilt mycket skit.

Sen vet jag inte om jag vågar lita på grafer där författaren inte ens klarar av att märka upp axlarna ordentligt.

Vad är det du inte förstår i grafen?

Jag har varit på Team Tegnell sedan starten, så jag har inget att be om ursäkt för. Och ett visst mått av “vad var det jag sa” infinner sig såklart också.

tillägg: Jag ångrar lite att jag skrev i tråden. Jag ser bara att det här slutar i nå’n sorts åsiktskrig och flaggningar. Men hej, nu var det gjort…

12 gillningar

Ingenting. Jag blev bara less på att den var extremt otydlig med axlarna och yrade om Irland som inte ens var med.

Kunde lika gärna varit 4% överdödlighet och 150 (enhet) BNP tillväxt.

Va då be om ursäkt??? För att han informera oss om läget dagligen å gav rekommendationer å inte stängde ner hela landet…

1 gillning

Om ursäkt? Man var ju typ en fara för demokratin om man ifrågasatte Tegnell. Känns inte som om Team Tegnell var någon perifer ståndaktig minoritet mot Det Svenska Narrativet direkt.

Jag var inte team Tegnell utan tyckte att man borde varit betydligt mer försiktig initialt, innan man visste hur allvarligt det skulle bli. Nu klarade vi oss under omständigheterna väl, men känns mer som trots Tegnell än pga Tegnell. Hade ju kunnat vara ett mycket dödligare virus. Sedan tycker jag förstås som individ att det har varit skönt att Sverige inte stängde ner.

1 gillning

Att jag gillar det svenska metodiska sättet att göra en strategi inför att något ska hända och sedan fortsätta följa den även när alla andra beter sig som galningar… Känns igen från andra områden tänker jag. :hear_no_evil:

Jag tycker att Sverige / Tegnell / FHM kan köpa en fredagskaka och klappa sig själva på axeln för ett “job well done”.

34 gillningar

I detta fall kan man ju se pandemin från lite olika vinklar. Jag har inga kommentarer avseende ekonomiska aspekten.

Men förenklat så gjorde vi i Sverige en chansning på att viruset inte skulle vara särskilt dödligt för att bevara en ekonomi. Strategin från början var farlig, och striktare restriktioner skulle ha införts. Nästa gång har vi kanske inte den turen och då kan vi hoppas att prioriteringen är hälsan och inte nationella ekonomin, annars står vi med öppna dörrar , inga munskydd och ett dödligt virus :slight_smile:

Kan också tillägga att hur man registrerar dödsfalls skiljer markant mellan länder.

Tegnell borde köpa en trisslott

6 gillningar

Det var ett stort misslyckande. Här kan man läsa och lyssna om varför. Överdödlighet har ingenting med dödstalen för covid att göra, de rör sig mer beroende på demografiska faktorer.

Mina tankar är att man ska lyssna på corona kommissionen. Den förklarar varför de svenska besluten ledde till så många fler dödsfall i covid 19 jämfört med andra nordiska länder.

4 gillningar

Man kan ju faktiskt vända på det också. En del andra länder stängde ner hårt och orsakade stort lidande, både ekonomiskt, fysiskt och psykiskt, utan att veta om det behövdes. Det jag menar är att man inte riktigt kan använda försiktighetsprincipen när det har stora konsekvenser att vara “försiktig”.

7 gillningar

Känns igen gör det onekligen, från t.ex. migrationspolitiken, men min tolkning är inte lika välvillig som din. Om du inte var ironisk. Min bild är mer att det sällan finns någon strategi eller konsekvensanalys utan man kör reaktivt på magkänsla och sedan försöker man i efterhand anpassa narrativet att passa utfallet.

2 gillningar

Jag tyckte Tegnell o co gjorde ett bra jobb överlag. Men undrar fortfarande varför det tog så lång tid innan de rekommenderade munskydd. Men det var rätt galet, jag som var i riskgrupp hamnade lite i husarrest under vissa perioder. Så det var en stor lättnad när vaccinen kom. :heartpulse:

2 gillningar

Maken till klantskalle får man leta efter så någon ursäkt från mig blir det inte.

Man har tydligen mätt överdödligheten över 2 år. Då det företrädesvis är äldre och sjuka som drabbats hårdast kan man kanske förklara detta med att “de skulle ändå ha dött”. Men för de som har få år eller rent av månader kvar är ju den tiden extra värdefull och även för anhöriga. Visst hade många ändå avlidit men man hade förhållanden där man inte kunde ta farväl av sina anhöriga, t.o.m. att anställda på vårdboenden inte vågade gå in till patienterna utan att de lämnades att dö ensamma.

Man tittar bara på överdödlighet. Men hur många har drabbats av långtidscovid och tillhörande problem? Hur många färre hade drabbats om Sverige varit mer på tårna i början framförallt då Tegnell & Co helt enkelt hade noll koll och önsketänkte vecka för vecka under en lång tid och totalt ignorerade vad resten av världen ansåg gällde kring hur smittan spreds, värdet av munskydd etc. Det progageras ju ofta i detta forum för att man ska basera sina beslut på vetenskapen men Tegnell & Co ansåg ju sig själva vara världsledande och ignorerade det som resten av världens expertis sa inkluisve WHO och ECDC.

5 gillningar

Det kan inte vara så att Sverige hade fler döda pga Covid, men nu några år senare har även de andra länderna hunnit i kapp när det gäller dödligheten eftersom många av de som dog hade kort återstående förväntad livslängd?

2 gillningar

Håller med till 100% Strategin med att låta många dö tidigt, herd immunity är något som saknar motstycke i andra utvecklade länder. Det som funkade bäst i andra länder var snabba och hårda restriktioner. Dessutom funkade mask användning. Det valde svenska styret bort för att de inte visste om det skulle funka. Totalt misslyckande i ledningen.

1 gillning

Klart man kan, om den möjliga konsekvensen av att inte vara försiktig är att man har ett dödligt virus som härjar loss i hela befolkningen. Är ju dags att börja vara försiktig när man väl släppt det utom kontroll. Taiwan lyckades t.ex. mycket väl med att begränsa spridningen, vilket hade varit fantastiskt för deras befolkning om det varit ett mycket dödligare virus och de begränsade spridningen enormt tills det fanns vaccin. Vi visste varken hur dödligt det var eller om och när det skulle finnas ett vaccin när det redan spreds okontrollerat i Sverige och det var för sent att göra något. Nu föll det väl ut, men knappast pga av den höga svenska beredskapen och handlingskraften.

1 gillning

I de länder där folk är ute mer och har annat socialt liv kanske mer förödande, men dem klarade sig ändå. I sverige är vi ju ganska isolerade vanligtvis jämfört med andra .

Vi har väll nästan högst skatt i eu så ekonomisk ska vi kunna rädda våra medborgare med rätt prioriteringar .

Jag glömde tillägga att vi är bland det mer glest befolkade länderna i Europa också och på så sätt naturligt bättre förutsättningar att motarbeta en smitta men inte ens det hjälpte.

Nej tyvärr blev det ju inte så. Sverige har fortfarande mycket högre dödstal i covid 19 än hela norden tillsammans.

1 gillning

Eller med covid. Svårt att se skillnaden.