Dags att slopa Sverigedelen i portföljen?

Jag tror att enbart skatteargumentet är giltigt (men valutarisk har diskuterats nog i andra trådar, så det kan vi gärna hoppa över här). Frågan är då hur man tar sig från ett sådant kvalitativt argument till en kvantitativ slutsats kring vilken övervikt man bör ha för bolag som är noterade på Stockholmsbörsen. Hur vet vi till exempel exempel om det är bättre för en svensk investerare att övervikta dessa bolag med 1150% (10% Sverige) eller med 25% (1% Sverige)?

1 gillning

Vi behöver skilja på “Sverige” och “Sverigefond”. Att Sverige inte kommer att gå bättre än “Världen” är väl fullt sannolikt. Det är rimligen den slutsats du har dragit och den känns inte särskilt radikal eller konstig.

En Sverigefond och Sverige är nu inte samma sak. Framförallt är det förväntat dåliga utfallet till största delen inprisat i värderingen av både bolag och SEK. Frågan är alltså om Sverige kommer att gå bättre eller sämre än denna förväntade bild. Att det kan komma att gå bättre verkar ganska många tro.

Ovanpå ovanstående har vi den väldigt höga värdering som gäller både för dollarn och för många amerikanska bolag. Att köpa något lägre värderat som kan tänkas gå bättre än förväntat är sannolikt vettigare än att köpa något med väldigt upptrissad värdering i ett läge med stor osäkerhet. Potentialen till starkt ökade vinster, tillväxt etc. på kort sikt är sannolikt begränsad. Allt kan ju gå upp ändå på grund av irrationella orsaker men då riskerar det att bli desto större magplask när bubblan brister, för det gör den. Det kan hända imorgon eller om två år men att det skulle dröja markant länge har iallafall jag svårt att tro på.

5 gillningar

Det är inget kvalitativt argument utan det är ju också beräkningsbart.

Hur stor övervikt beror på vilken riskvilja du har, högre förväntad avkastning men ökad koncentrationsrisk. Tycker man att det är jobbigt att en sverigefond går sämre än en global i ett par år så har man låg risktolerans. Om man däremot redan försöker inkludera faktorinvesteringar som småbolag så är det inget konstigt att lägga en större övervikt på Sverige.

1 gillning

Jag behåller mina 10% i Sverige för om jag säljer kommer Sverige omedelbart gå som tåget :face_with_spiral_eyes:

13 gillningar

Vi kan hoppa just valutarisk, men valutaväxling tillkommer ändå. SEK är en liten valuta så även stora svenska fonder kommer att förlora ett antal punkter per köp i utländsk valuta.

Absolut stämmer det, men jag ser den kostnaden som försumbar. Vid buy and hold är det en väldigt liten engångskostnad över en livstid.

Det blir ju inte en engångskostnad utan en löpande kostnad för återinvestering av utdelning och för fondens löpande omsättning. Men absolut, den effekten ensam är inte den största men det är ett par sådana effekter som tillsammans gör skillnad.

Jag skulle tro att utdelningen i regel kan återinvesteras i samma valuta.

Får en stark känsla av att denna typ av trådar är en kontrakindikator. Det var inte längesedan som det startades trådar om att sälja globala småbolagsfonder.

Köper lite Sverige bara för det.

12 gillningar

Tänkte detsamma. Det luktar september 2022 :wink:

Nu gällde det iofs börsen i stort då. Men i relativa termer mot globalt/USA är det riktigt dystra toner.

Det är precis samma fråga.

Ditt pris idag är inverst proportionellt mot din avkastning i framtiden.

Köper du för dubbla priset så är det halva avkastningen. Köper du för halva priset är det dubbla framtida avkastningen.

Så är nu-priset korrekt så är det normal förväntad framtida avkastning. Är nu-priset för lågt så är framtida avkastning högre. Är nu-priset för högt så är framtida avkastning lägre.

2 gillningar

Av dessa +10 ish % är förmodligen övervägande del valutakursförändring USD/SEK. Så ingen jättestor skillnad mellan utvecklingen i underliggande värdepapper.

1 gillning

Så här ser Research Affiliates på Sverige vs USA och den globala aktiemarknaden för de kommande 10 åren i form av nominell avkastning.

Y-axeln: nominell förväntad avkastning på 10 år
X-axeln: förväntad volatilitet.

Så enligt mitt sätt att se på det är:

OM man ska frångå forskningen och synda kring svenska börsen, då hade jag syndat i riktningen att köpa mer Sverige än tvärtom.

10 gillningar

Absolut. Det mesta av mina pengar på börsen ligger i globalfonder och så lär det väl förbli, men jag tror absolut på svenska småbolag de närmaste två åren eller så. De är fortfarande onormalt lågt värderade. Och många är väldigt bra. Jag har investerat lite i den riktningen.

Valutan har stått för 4,8% så visst har den hjälp till.

1 gillning

Det man ser i denna tråd är väl lite grann det som är farligt med home bias och andra avvikelser från marknadsvikt: det är väldigt lätt hänt att man får en idé om att tajma marknaden på ett eller annat sätt.

9 gillningar

Vad har dom för spåkula som ingen annan har och vad grundar dom det på mer än gissningar?

1 gillning

Så vad är rätt enligt dig?

Jag tror att marknadsvikt är bäst. Men andra okomplicerade strategier, som “100% Lysa”, funkar säkert också bra.

3 gillningar

Har dålig koll på lysa eftersom jag inte har något konto där men vad innebär 100%. Har läst något om att 20% är Sverige men kan man se i vad dom investerar dessa 20%?