Dags att slopa Sverigedelen i portföljen?

Tror vi på riktigt att en sverigefond kommer gå bättre än en globalfond? Har det någonsin hänt över en längre period? Sverige står i ruiner och sverigefonder har trampat vatten i några år. Även om det går bättre nästa år och året därefter finns det väl inget som talar för att det under en längre period, säg 5-10 år, kommer gå bättre än en globalfond. Eller?

3 gillningar

Berätta mer om denna samtidsspaning.

26 gillningar

Och varför din analys kring detta är bättre än det samlade investerarkollegiet. All tillgänglig information kan antas finnas med i värderingen.

1 gillning

Det är bara att öppna upp tidningen, eller ännu enklare: stoppa ut huvet genom fönstret och se själv!

3 gillningar

Förstår du ens själv vad du skriver?!

3 gillningar

Nej. Jag tycker det säger sig självt. Det är lättare att missa en god investering på ett begränsat område (Sverige) än på ett obegränsat (världen).

3 gillningar

Ja men försök att göra det, tack!

3 gillningar

Har en fråga till er kunniga, är det fördelaktiga med svensk fond som svensk att vi ej behöver skatta lika mycket på utdelningarna som återinvesteras in i fonden, över tid blir det ju kanske en del ? Har man global fond är det mer skatt på utdelningarna som sker i fonden från utländska företag? Det kan va en grejj som gör home bias fördelaktigt antar ja.

1 gillning

Huruvida det någonsin har hänt över längre tidsperioder är det ett otvetydigt jakande svar på. Hurvida det kommer ske framåt vet ingen.

image

18 gillningar

Tack! Men jag har en stark känsla över att det inte kommer ske igen och funderar starkt på att lägga över mina nuvarande 10% i Sverige till globalfonden som för närvarande har 80% av portföljen (sista 10% är i teknik).

2 gillningar

Visst, man kan ha en tro om framtiden och agera efter den och hoppas att man har en bättre förmåga att förutse framtiden än marknaden i stort. Om man ska vara lite taskig så kan man ju komma ihåg att du för bara några minuter sedan tvivlade på att Sverige hade överavkastat någonsin historiskt, men den tron var helt fel och där hade du t.o.m möjligheten att kolla upp facit :smirk:

Att lägga över 10% från Sverige till globalfond skulle jag dock säga är fullständigt rationellt. På samma sätt som du inte vet att Sverige överavkastar framåt (vilket en 10% allokering indikerar) så vet du inte heller om den underavkastar, varför du väljer den neutrala synen och investerar marknadsviktat globalt :+1:

9 gillningar

Det samlade investerarkollegiet investerar som en marknadsviktad globalfond. Det är den som vill övervikta bolag noterade på Stockholmsbörsen som bör presentera en sådan analys.

1 gillning

Historiskt har väl svenska börsen oftast gått bättre än globalindex. Men inte de senaste tio åren.

1 gillning

Av lite samma funderingar som du har så gick jag från 60/40, 80/20 till 100% globalfond från mitten Oktober och ångrar det inte. Sverige går lite segt nu och då anser jag att det är bättre ha pengarna på globalt. Rätt eller fel men senaste 1,5 mån så har globalfonden avkastat +10 ish % mot sve fonder.

Sverige fonder är inte så mycket Sverige som många tror. Mycket av import och export sker till/från utland så därav lika bra med en globalfond istället enligt mig.

Off topic
(Emerging Markets har jag aldrig haft i portföljen och kommer aldrig ha det heller. Kina och Indien sponsrar Putin…)

5 gillningar

stoppa ut huvet genom fönstret och se själv!

Verkar vara en rätt fin vinterdag där ute, men talgoxarna på fågelmataren hade inte så mycket att säga om Stockholmsbörsen trots att jag frågade flera gånger. De tyckte mest att jag skulle investera i mer jordnötter.

25 gillningar

Det finns ett par argument för home bias.

Det första är källskatt på utdelningar, detta skadar avkastningen på globala fonder. Detta ger en fördel på förväntad avkastning för den svenska investeraren på den svenska börsen. Detsamma gäller omvänt, för globala investerare så förlorar de också på källskatt på utdelning. Så detta medför att vi svenskar får lite mer värde för svenska aktier än utländska investerare samt att vi förlorar lite avkastning i andra länder som de lokalborna inte förlorar.

Det andra är valutarisk och valutaväxlingskostnader. Att investera i svenska värdepapper kommer att innebära lägre transaktionskostnader både för en svensk fond eller för direktinvesteringar. Valutarisk är dessutom en risk som inte är förknippad till någon förväntad avkastning till skillnad från den generella risken man tar i att köpa aktier. Dvs utländska investeringar medför en ökad volatilitet man inte får betalt för.

3 gillningar

Är väl så det blir. När oppositionen, spelar ingen roll vilka som är oppositionen heller, konstant matar sin befolkning med att allt är åt helvete så kommer det till slut uppfattas som att det stämmer. Syftet är att vi ska vara så missnöjda att vi vill byta regering, vilket verkar vara mer effektivt än att göra sin befolkning exalterad av tillförsikt över ett regeringsskifte.

Sverige är ett fantastiskt land, ett av världens absolut bästa och i mitt subjektiva tyckte tillräckligt demokratiskt stabilt för att bortse från 1% marknadsvikt och övervikta lika grovt som snus. 30-50%.

6 gillningar

Jag skriver inte för att argumentera utan för att jag är nyfiken.

Visst diskuterar trådskaparen framtida utveckling för Sverige-index medan ditt svar svarar på frågan om huruvida just nu-priset är korrekt eller inte?

Är det i förlängningen samma fråga?

Det är bra att du inte ångrar ditt beslut. Nattsömnen är det viktigaste vi har.

Vad kan vi däremot dra för egentliga slutsatser efter endast 1 månad? Det är verkligen en mikroskopisk liten del sett ur ett större perspektiv.

Vi kan å andra sidan krasst konstatera främst två saker så som jag ser det:

1. Baserat på historiska data har Stockholmsbörsen avkastat bättre än globalt index under förhållandevis långa tidsperioder.

2. Just nu befinner sig Stockholmsbörsen i en svacka.

Om, och i sådana fall när samt hur mycket pendeln svänger kan absolut ingen veta i förväg. Personligen tror jag däremot att historien till stor del upprepar sig då det mesta tenderar att gå i cykler sett över längre tidsperioder. Därmed har jag också rejäl övervikt mot Sverige. (Företrädelsevis mid och small cap.) Av nysparandet går >50% av aktiedelen till Sverige. Det är jag bekväm med då jag sparar långsiktigt.

6 gillningar

Att försöka förutspå framtiden är lönlöst. Forskningen visar på att andelen aktiva fondförvaltare som kontinuerligt slår sitt jämförelseindex är samma andel som skulle slå det om alla bara köpte aktier slumpvis. Det följer normalfördelningen. Så slutsatsen blir ju att det inte är en idé att försöka göra denna typ av analyser. Däremot så går det att göra analyser på diversifiering, avgift, källskatt mm.