Det är ett bra alternativ (som jag använder mig av själv). Förvänta dig ingen fantastisk utveckling utan istället en produkt som förmodligen kommer stå emot helt ok om börsen faller.
Hej alla i denna fina tråden!
Jag är också inne på liknande spår som ni andra här.
Det är en sak jag inte förstår, för jag inte tittat så seriöst på räntefonder förrän nu. När man kollar en fond på t.ex Avanza så har de ju en “kurs”. Inkluderar denna “kursen” de kuponger/räntan på det underliggande lånet?
Vad jag menar är, när man kollar på t.ex YouTube om räntefonder så hamnar man lätt på amerikanska videos om Fixed Income Assets. Där pratar de om en Coupons (dvs det man får utbetalt likt utdelning som ju är räntan på lånen) och sedan priset på värdepappret i sig självt.
Skattar man på ränteintäkten separat?
Och när jag kollar på en graf på Avanza. Inkluderar denna “kupongen” eller är det bara värdepappret?
När en obligation som fonden äger delar ut en kupong så går dessa pengar in i fondens tillgångar och används för att köpa mer tillgångar. Kurs är bara en representation av fondens tillgångars marknadsvärde (och en andel motsvarar en viss andel av fondens tillgångar). Framtida kuponger är implicit en del av kursen eftersom denna påverkar marknadsvärdet. Du betalar inte någon explicit skatt på kuponger på samma sätt som du inte betalar skatt på utdelningar i aktier som en fond håller (dock har du schablonskatter/avkastningsskatt men det är en annan sak)
Tusen tack för alla svar! Nu fick jag hjälp att nörda ner mig lite i räntefonder så nu är jag iaf lite klokare. Ändå kom jag fram till att jag iaf 3mån till kör räntefonder. Var bra tips på sådana i denna tråd som gav uppåt 4% fortfarande vilket var attraktivt för mig.
Dock när jag antagligen framöver sen inte kommer kunna få mer än 3% på fasträntekonton så kommer jag gå över till räntefonder
Att räntan på fasträntekonton går ned är ju för att den allmänna räntan går ned. Den förväntade avkastningen på räntefonder styrs också av det allmänna ränteläget och därför kan man anta att avkastningen på dessa minskar i motsvarande mån.
Stort tack för förklaringen. Detta är såklart solklart nu när du säger det. Med det sagt om man kollar på t.ex AMF Räntefond Kort är den +4% 2024 vilket är i linje med hur jag tänker och förstår.
Men, om nu räntan förväntas sjunka något då lär den hamna på t.ex 2-3% för 2025? Eller helt enkelt en liten bit över vad riksbanken ger. Då tänker jag rätt? Förutsatt att nuvarande räntescenario håller i sig.
Och jämför man sen med Räntefond Lång, så har den gått sämre än kort 2024 (3,79%) - vilket för mig ter sig lite lustigt då den ju har “hävstång” med längre duration osv. Och i tider när räntan sänks bör den gå upp mer än en kort? Detta då innehave av de papperna med högre ränta blir “mer värda” mot statsräntan?
Däremot skedde en stor upptång oktober 2023 till januari 2024. Skall jag då förstå det som att marknaden där och då “prisade in” alla dessa sänkningar? Och sedan dess mer ljummen utveckling?
En separat tanke i tråden. Svenska valutan är ju sisådär senaste 10-20 åren mot EUR/USD. Ponera att man tror att det kan hålla i sig av olika anledningar. När jag kollar Avanza så är i princip alla fonder med exponering i SEK / Sverige.
Finns det något alternativ om man t.ex vill ha motsvarande “kort räntefond” men t.ex i USD eller EUR?
När jag söker på börshandlade fonder på Avanza dyker diverse up med corporate bonds, global aggregate bonds osv och eurozone government bonds etc. Vad är analysen på detta?