Räntefond eller lågriskfond

Om jag ska ha ca 30 % av mitt sparade kapital i lågrisksegment,vad är då bäst på 5 års sikt.

Räntefond,fast räntekonto eller lågriskfond ?

Med lågriskfond tänker jag de fonder som finns på risknivå 2/ 7 .Tex spp 40-tal som har räntefond till 80% men 20% mot aktiefond . Jag tänker att försöka få ett någorlunda tryggt sparande men ändå försöka få 5% avkastning.

Hur tänker ni med ert kapital som inte ska vara riktat mot aktiemarknaden?

Kan man få oberoende ekonomisk rådgivning någonstans där rådgivaren inte är säljare ?

1 gillning

Då ska du inte välja en blandfond, eftersom den just delvis är investerad i aktiemarknaden.

Om du har en så bestämd sparhorisont så kanske fasträntekonto kan vara ett alternativ.

Annars brukar AMF räntefond mix rekomenderas på forumet.

1 gillning

Blir lite konstigt att diskutera blandfond om du inte vill ha 30% av din portfölj riktad mot aktiemarknaden. Om det är som du säger faller blandfonder bort helt. Det är heller inte rationellt att ha blandfonder i en redan blandad portfölj.

Det jag menar med det är att till exempel:
70% av din portfölj är i 100% aktiefonder. Om du då vill ha de senare 30%-enheter av din totala portfölj i en blandfond som har till exempel 70/30% kortränta och aktier så har du totalt 76% exponering mot aktier i portföljen inte 70% som målet var från början. Då kan du lika gärna ha dessa 76% i rena aktiefonder direkt istället för att blanda in en blandfond. Hoppas det går att följa resonemanget.

Om du däremot kör allt i en bland fond 70/30 som tidigare exempel så behöver du inte mixtra med en massa olika fonder samtidigt.

Utöver detta vill jag även framföra att jag personligen hade kört allt i aktiefonder även på en 5 års period. Men om du vill köra dessa 30% i lågrisksegment så bör du nog köra kortränta. Förvänta dig däremot inte 5% avkastning på detta speciellt inte 5% reell avkastning.

3 gillningar

Tack för input

Denna slutsats på jag även på själv efter jag skrivit mitt inlägg :sweat_smile::see_no_evil_monkey:

5 år är min vy och enligt många googlingar o AI frågor så ska jag ha 60% aktiefonder ( majoritet global osv) 10 % råvaror samt 30 % räntefond.

O det är dessa 30% som jag tvekar med hur jag ska investera då jag har för dålig kunskap.

Har kört en del fasträntekonto men det blir ju skralare avkastning när räntan sänks .

Så hur o var ska man placera om man vill nå lite mer avkastning? Det var runt detta jag trasslade in mitt minuset på lågriskfonder.

Amf räntefond mix har väl inte så bra historik ,vad jag kan se .

Då är det kanske bättre med fasträntekonto :man_shrugging:

Men som sagt hoppades jag på ett bättre alternativ men det kanske inte finns ngt ?

Sånt händer, inte konstigt!

Tyvärr måste jag meddela att avkastning alltid kommer mer risk. Att vilja nå 5% är såklart rimligt att vilja för redan där är vi ändå nere på ganska låg avkastning. En räntefond är stabil på det sättet att du nog inte kommer tappa mycket pengar. Men det betyder inte att pengarna kommer gå upp för det. Kollar man på 2000-tal så är det nog nära noll om inte negativ utveckling reellt (inklusive inflation).